Free Music!

A hirdetés alapú ingyenes zeneterjesztés nem is működhet?

2008. február 25. - Pléh Dániel

A Qtrax, a Spiralfrog és egyéb, hirdetés fejében ingyen zenét kínáló szolgáltatások gombamódra történő elterjedése kapcsán egyre inkább megosztott a szakma.

Sokan például a kiadók is ezekben a szolgáltatásokban látják a kiutat a jelenlegi ínséges korszakból, mondván, ebben a modellben mindenkinek teljesülnek az igényei: a felhasználók ingyen fogyaszthatnak zenét, a tartalomtulajdonosok pedig a hirdetési bevételek útján kapják meg jogos(?) jussukat.

Mások szerint azonban az ezen szolgáltatások mögött rejlő üzleti modell közép és hosszú távon nem lehet sikeres. A szkeptikusok számadatokkal is alátámasztják érvelésüket:

A kiadók, és a jogvédők szerint az ingyenes, hirdetésért cserébe igénybe vehető stream szolgáltatások elsősorban a jelenleg még a zenét a fájlcserélők útján beszerzők számára jelentenek majd alternatívát.

Az IFPI adatai szerint tavaly, az amerikai legális zenei piac 1,7 milliárd dalletöltés révén 2,9 milliárd dollár méretű volt, s minden legális letöltésre 20 illegális felhasználás jutott. Az egyre dalra jutó bevétel 75 cent körül mozog, így az illegális piac mérete nagyságrendileg 25 milliárd dollár volt 2007-ben. Mindeközben a teljes internetes reklámtorta 20 milliárd dollárt ért tavaly. Gyakorlatilag tehát 20 milliárdnak kellene 25 milliárdot pótolnia.

Felhasználói szinten mindez azt jelenti, hogy 1 dolláros letöltött MP3 árral, (25 cent a szolgáltatóé, 75 a kiadóé)és 10 dolláros hirdetés árral számolva, minden egyes letöltés során 100(!!) hirdetés kell a letöltőnek megtekintenie. Nem fog, ez kijelenthető..

Természetesen ez az irdatlan magas szám mérséklődik abban az esetben, hogy a kiadók csökkentik a tartalmaikért fizetendő jogdíj mértékét. Azonban az üzleti modell működőképességéhez ebben az esetben is olyan magas adview számok szükségesek, amelyek mellett a hirdetések értéke és CPM mutatója nem lesz fenntartható azon a szinten, amely szükséges lenne ahhoz, hogy a letöltéseket a hirdetések finanszírozzák.

Van-e mégis kiút? Feltételezhetően igen, ezek a vallottan pesszimista elemzések egyetlen egy tényre mutatnak rá nagyon élesen: Ha valóban ingyen akarja valaki elérhetővé tenni a zenéket, úgy, hogy a tartalomtulajdonosokat is kifizeti, akkor az üzleti modell igen-igen komoly kockázatokat rejt magában.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr67635189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása