A Napster DRM mentes szolgáltatással való piacra lépése kapcsán érdemes egy pár bekezdés erejéig elidőzni a DRM és a zeneletöltő siteok kapcsolatán, különös tekintettel az iTunes-ra.
A DRM mentes tartalmak térhódításával, egyre többen látják (vélik látni?) az Apple online zenei birodalmának rombadőlését. Érdekes módon, ezek a szakmabeliek jelentős hányadfa a kiadók alkalmazottja, stratégiai tervezője. Hogyan jutottak idáig?
A kezdetekig, 2002-2003-ig, visszamenve, amikor Steve Jobs megkereste a nagy nemzetközi kiadókat az ötlettel, hogy szeretne egy tényleg jelentős legális zenei letöltős oldalt létrehozni. A kiadók kétkedéssel és gyanakvással fogadták ötletét. Egy mini, ellenük irányuló forradalmat láttak a zenék internetes terjesztésében. Ennek következtében ragaszkodtak a digitális jogvédelmi technológiához, a DRM-hez, a lehető legkeményebb feltételekkel. Jobs, szokásához híven nem iprági standard megoldást választott, hanem saját DRM megoldást fejlesztett ki, s azt kapcsolta össze más termékkel. A történet innen mindenki számára ismerős, az iPod+iTunes hihetetlen, és egyébként valóban forradalmai sikeréről van/volt szó.
Irónikus módon, a kiadók számára pont a DRM sikeres alkalmazása miatt vált Jobs egyre nehezebben kezelhető problémává, s tulajdonképpen ez vezetett el addig az abszurd helyzetig, hogy napjainkban a nagy nemzetközi kiadók saját maguk keresik a DRM mentes alternatív terjesztési formákat és ehhez partnereket, szemben az Apple-el.
Cupertinoban nem estek pánikba a hírektől, az első adatok alapján nem is kell pánikba esniük, még jó ideig. Némileg váratlan és a kiadók számításait keresztülhúzó módon ugyanakkor az Apple meg sem kezdte a tárgyalásokat a hiányzó major kiadókkal a DRM mentes tartalmak licencelésének feltételeiről.
Ennek legfőbb oka az Apple lehetséges eltolódása az előfizetéses szolgáltatások felé. A Nokia Comes with Music direktívája az Apple által bevezetett, jól bevált bundle modellt követi, Jobsék számára pedig az adaptációja ennek a modellnek nem jelenthet komoly feladatot. Ugyan nem saját ötletről lesz szó, azonban az DRM mentes tartalmak árulására feltétlenül méltó válasz lesz. S ha valóban sikeres lesz (ami felől Jobs sikermutatóját ismerve nem sok kétségünk lehet) megint elmondhatják, hogy egy mások által életképtelennek ítélt modellt- az előfizetésest- támasztják fel poraiból...