Napjaink zeneipara egy kicsi fonák képet mutat abból a szempontból biztosan, hogy a piac túlnyomó részét tech óriások, illetve egy nagyon jókor nagyon ügyesen elindított és menedzselt szolgáltató (a Spotify) szolgáltatásai dominálják.
ezek a szolgáltatók növekedésre vannak ítéltetve, azaz folyamatosan keresik azokat a területeket, ahol meg tudnak jelenni és újabb felhasználókat, előfizetőket tudnak bevonni. Ez viszont azt is jelenti, hogy nagyon kevés olyan terület van/ maradt, ahol más, független szolgáltatóknak is lenne tér.
Éppen ezért különleges posztunk alanya, a dán Podimo, amely a podcast piacon próbál egészen úttörő modellel utat törni magának. Maga a modell leginkább a zeneiparban úttörő, hiszen a netflix sikerét pontosan az alapozta meg a videók területén, amivel a dán cég próbálkozik: a szinte tökélyre fejlesztett személyre szabással és személyre szabott tartalom ajánlókkal.
Ami az üzleti modellt illeti, a Podimo amolyan freemium modellben működik azzal a különbséggel, hogy a prémium , azaz a szolgáltatásért fizető ügyfelek több, mint 600 exluzív műsort érhetnek el, és az előfizetési díjakból a műsorkészítők, azaz a podcast tulajdonosok közvetlenül részesedhetnek.
A 2019-ben indult start-up üzleti modelljében pedig a befektetők is láttak, látnak fantáziát. Első körben 11 millió, majd 48 millió, míg végül tavaly több, mint 58 millió euró befeketést kaptak. Az utolsó befektetés alapján a cég értéke valahol 250 millió dollár körül lehet.
A befektetéseknek köszönhetően pedig fokozatosan terjeszkedett és így most már 7 országban és régióban - Dánia, Norvégia, Németország, Spanyolország, Hollandia, Finnország és latin- Amerika- érhető el. ( Svédország hiiányzik a listából, nem véletlenül..)
A legfrissebb befektetési kört az ( is) indikálhatta, hogy az elmúlt időszakban a Podimo meredek növekedésen ment keresztül. Az előfizetők havi szinten több, mint 20 órát töltenek el a szolgáltatás berkein belül, számuk pedig 80%-al nőtt, azaz közel megduplázódott.
A Podimo különlegessége az is, hogy több más, podcast tartalom központtal ellentétben saját ökoszisztémát tart fent, azaz aki az exkluzív Podimo podcasteket akarja hallani, annak a Podimo platformját kell használnia.
A dán cég helyzete stratégia és piaci szempontból is érdekes. Egyrészt a podcasting, mint piac felhasználói oldalról folyamatosan növekszik, az üzleti modellje ugyanakkor kidolgozatlan, és ez bizony sorra lehetetleníti el a podcast szolgáltatások működését, még a sokszor feneketlen zsebűnek gondolt technológia cégek vagy rádió szolgáltatók esetében is.
A másik kérdés, hogy maga a Podimo meddig tud majd független platformként életben és a felszínen maradni? Növekedésének ugyanis lehet egy olyan pontja, amikor a nagy globális streaming zenei szoláltatók figyelmét is felkelti és felvásárolja valamelyikük,mint ahogyan azt tették Beats Musickal, az Rdio-val.