A DRM-et, gyakorlatilag elintézettnek vettük a pay per track szolgáltatások esetében, a fokozatos eltűnése kapcsán gyújtott örömtüzek már-már kialudtak, amikor is úgy tűnik- részben kiadói, részben hardverforgalmazói oldalról - ellentámadás indult, a DRM valamilyen formában történő visszaállítása érdekében.
A helyzet egyszerre elkeserítő, érdekes és furcsa. Elkeserítő az, hogy ahogy a Businessweek írja, egy meg nem nevezett major kiadó, komoly pénzekért széleskörű kutatást bonyolított le DRM-el védett és DRM mentes tartalmakat árusító boltokban (Amazon, Wal-Mart, BestBuy és a Napster), melynek célja, a kétféle tartalomterjesztési forma értékesítési volumenének összehasonlítása volt.
Az eredmények-állítólag- azt mutatják, hogy a vásárlók számára nem a DRM jelenti a legnagyobb problémát. A DRm mentes tartalmak értékesítési nagyon bíztató trendet mutat az Amazon oldalain, de hasonlóan dinamikusan növekednek a DRM-el védett tartalmak eladásai is.
Mi állhat emögött? Nem lehet nem az Apple szerepére gyanakodni, hiszen a szépen növekvő, DRM mentes tartalmakat kínáló áruházak ellenére is, gyakorlatilag a világ digitális zenei piaca egyenlő az iTunes-al. Az iTunes sikere pedig messze túlmutat a DRM kérdésen. Azt reprezentálja, hogy a megfelelő környezet kialakításával, a DRM-el védett tartalmak értékesítési is megoldható, s egy ilyen szolgáltatási környezetben a felhasználók igénye a DRM mentes tartalmakra gyakorlatilag nulla.
A nagy kérdés a kiadók számára most tehát az, hogy a meglevő, és stabilan működő iTunest, a tényleges elindulása pillanatában előreláthatólag a digitális zeneterjesztést teljesen felforgató MySpace Music-ot, az MP3 terjesztése segítségével gyakorlatilag a második legnagyobb digitális terjesztővé váló Amazon-t, vagy a sok, egyelőre még csak embrionális állapotban levő totálisan újfajta zeneterjesztési modelleket támogassák. Jelen pillanatban úgy tűnik, elsősorban a Steve Jobs-zal meglevő alapvető üzleti ellentétek miatt adnak egy esélyt az alternatív modelleknek. Afelől ugyanakkor ne legyen kétségünk, hogy ha ezek a kísérletek nem zárulnak sikerrel, hamarosan ismét bezárulnak az ajtók az újfajta digitális zenei kezdeményezések előtt, és a kiadók csak az iTunesra fognak koncentrálni!