Az Amazon késve, de annál határozottabb elképzelésekkel lépett be az audio streaming zenei piacra. A többi szolgáltatótól markánsan eltérő stratégia egyértelműen kifizetődni látszott, hiszen- ha csak a nyugati szolgáltatókat nézzük- a Seattle-i cég a piacvezető Spotify utáni második helyért harcol.
A technológiai cégek ugyanakkor az elmúlt bő 18 hónapban teljesen más gazdasági környezettel szembesültek, és ez alapjaiban érezteti hatását működésükben (is). Szinte valamennyi technológiai cég masszív leépítésekbe kezdett, ( csak posztunk alanya az Amazon 27 ezer embertől vált meg) az audio streaming szolgáltatók közül pedig a Spotify, több lépésben összesen munkavállalóinak közel ötödétől szabadult meg.
Az Amazon a gazdasági kihívásokra két lépésben reagált zenei szolgáltatásai kapcsán. Elsőként az alig 2 éve piacon levő, közösségi rádió szolgáltatását, az AMP-t zárta be a Seattle-i cég. Az Amazon, a koronavírus lezárások kapcsán igen népszerűvé vált Clubhouse példáját szerette volna másolni a szolgáltatással, és integrálva az Amazon zenei ökoszisztémájával, erre minden esélye meg is volt!
Amazon AMP- a rádiózás megreformálója ( lehetett volna) A fejlett zenei piacokon háromból két ember online hallgat zenét. Nagyon erősen törtek fel a prémium streaming szolgáltatások és a podcasting is, nem meglepő módon mindkettő a hagyományos rádió hallgatás rovására. Az Amazon AMP névre hallgató alkalmazás segítségével az alkalmazás letöltői önmaguk válhattak rádió tulajdonosokká. Magában az alkalmazásban a zenéket játszhattunk le, beszélgethettünk, sőt telefonhívásokat is fogadhattunk, pontosan ugyanúgy, mint a hagyományos rádióadások műsorvezetői. Annak érdekében hogy az Amazon AMP valójában is minél közelebb legyen a rádiózás által korábban adott élményhez, híreségekkel, sportolókkal, celebkekel dolgozott együtt a cég, tulajdonképpen sok tekintetben a podcastinghoz hasonló módon.
|
Az, hogy pontosan mekkora sikere is volt nem lehet tudni ( hiszen az Amazon nem közölt számokat erről korábban sem) , de minden jel szerint az Amazon menedzsmentje hosszú távon nem látott benne fantáziát.
Ez önmagában még nem is biztos, hogy aggasztó jelként ehetett volna értelmezhető. Az már sokkal inkább, hogy az AMP bezárásán felül is további leépítéseket eszközöltek az Amazon Music csapatában.
Mindez együttesen pedig felveti annak kérdését, hogy 2024-ben mennyire gondolja komolyan a Seattle-i cég zeneipari terveit. A televíziós és videós szolgáltatásai ugyanis már a piacvezető pozícióért küzdenek, miközben zenei téren igazából nem tudja a piacvezető Spotify pozícióját veszélyeztetni. És hogy ez akkor jelentheti-e azt, hogy az Amazon kiszáll a zeneipari befektetéseiből? Rövid távon nem valószínű, hosszabb távon azonban abszolút elképzelhető, hogy csak a jelenleginél sokkal kevésbé kiterjedt szolgáltatási portoflióval lesz majd jelen Jeff Bezos cége.