A Citibank által meghirdetett, augusztus eleji dátum elmúlt, így az előzetes pletykák és félinformációk után most már tisztult a kép azt illetően kik is szállnak versenybe a hajdan szebb napokat látott kiadóért és nem utolsósorban, hogy milyen áron is kelhet majd el az EMI. Az előzetes információk alapján közel 10 cég adta vagy fogja beadni pályázatát a Citibank részére. Köztük mindhárom másik major kiadó, a nemrég az orosz milliárdos Len Blavatnyik kezébe került Warner Music, a Universal Music Group valamint a BMG .
A tenderrel kapcsolat ban jelenleg egyetlen, de annál lényegesebb kérdés ugyanakkor még nyitott, ez pedig az, hogy az EMI mely részei és milyen formában lesznek megvásárolhatóak. a négy major kiadó közül ugyanis talán az EMI az, amelynek a kiadói illetve a zeneműkiadói részlege a legmarkánsabban elkülönül.
Szakértők szerint a Warner felvásárlása, illetve a végső ár jelentős hatással lehet az EMI tendere esetében is. A legtöbb pénzügyi elemző ugyanis kb. 5-szörös EBIDTA( adózás és értékcsökkenési leírás előtti) árat tartott reálisnak. Ehelyett a Warner Music vételára meghaladta a kilencszeres(!!) EBIDTA értéket a 3 milliárd dolláros végső árral.
Amennyiben az Emi esetében is hasonlóan túlfűtött és optimista ajánlatok érkeznek majd, úgy a végső ár elérheti a 4 milliárd dollárt is, ami jelentősen meghaladná a januári, a Fitch Ratings által készített 2-2.8 milliárd dolláros értékbecslést.
A verseny feltehetően hatalmas lesz, nem is elsősorban a kiadó helyzet miatt- az EMI az elmúlt években igen jelentős mértékű piacvesztést volt kénytelen elkönyvelni, a pénzügyi helyzetéről pedig jobb nem is beszélni,(éves szinten folyamatos, 20% körüli EBIDTA csökkenés) hanem azért, mert az EMI lehet a mérleg nyelve a megmaradt három nagy major kiadó versenyében. A Universal valamint a BMG versenyét hosszú időre eldöntheti bármelyik fél sikeres pályázata, az új kezekbe került Warner Music számára pedig a másik két félhez való felzárkózás záloga lehet az EMI.
A kevésbé optimista és kevésbé stratégiai, inkább pénzügy oldalát nézve: egyre több és több szakértő gondolja, hogy az elmúlt fél év során megjelent, teljesen újfajta üzleti modellek, illetve a Spotify amerikai piacon való megjelenése könnyen elhozatják végre azt az időt, amikor a digitális bevételek növekedése képes ellensúlyozni a fizikai eladások csökkenését és a kiadói ipar újból növekedési pályára állhat. Bárki számára, aki a kiadói oldalon jelen szeretne lenni akkor, amikor mindez bekövetkezik, az EMI az utolsó lehetőség ara, hogy a játék részese lehessen. nem lennénk ,meglepődve mindezek alapján, hogyha a pénzügyi racionalitás sokadrangú kérdéssé zsugorodna a tender előrehaladtával…