A Pandora rakétaszerű előretörése kapcsán itt blogunk oldalain is többször elemeztük a földi sugárzású rádióadók előtt álló lehetőségeket, „jövőképet”. Az idézőjel ez esetben több, mint indokolt, hiszen mind az online rádiók előretörése, az általuk nyújtott jobb mérhetőség, nagyobb interaktivitás valamint -az ettől függetlenül végbemenő- a hagyományos rádiók üzleti modelljének drasztikus gyengülése ennek a médiaformának az eltűnését vetíti előre. Van valami azonban, ami a hagyományos rádiók számára az utolsó szalmaszál lehet- mégha sok közük nincs is hozzá- ez pedig az online rádiókra kivetett rendívül magas jogdíj.
A magas jogdíjak azok ugyanis,amelyek az online rádiókat, illetve a hozzájuk sok tekintetben hasonló funkcionalitást biztosító streaming szolgáltatásokat megbénítják, üzletileg gyakorlatilag ellehetlenítik. Ezt használhatnák ki a földi sugárzású rádióadók, akik azonban a folyamatosan csökkenő bevételeik miatt egyre kevésbé képesek az innovációra.
Pedig pontosan az innováció lehet(ne) az, aminek a segítségével a földi sugárzású rádiók teret nyerhetnének. Az erős brand, az előadókkal való közvetlen kapcsolat, a rendezvények mind-mind olyan területek, ahol még mindig van mozgástér a hagyományos rádióadók számára.
A Clear Channel igazi ereje A Clear channel már korábban is élen járt az innováció terén. Előző- és egyben leghíresebb és hírhedtebb megoldásuk az Iheart radio platform létrehozása volt. Az Iheart.com címen elérhető oldal immáron ,több, mint 10 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ami növekedési ütemét tekintve a Facebook-Twitter szuper sikeres szolgáltatásokkal egyenértékű. A portál koncepciója egyszerre végtelenül egyszerű és zseniális: a weben a Clear Channel hálózatába tartozó közel 800 rádióadó hallgatható, hirdetésmentesen és teljesen ingyenes a portálon. Tavasz óta pedig ez a funkcionalitás kibővült egy a Pandorahoz hasonló, a felhasználók által létrehozható és személyre szabható rádióadók létrehozási lehetőségével és egy igazán minőségi iPad alkalmazással bővült. |
A hagyományos rádióadók jelenleg átalánydíj jellegű jogdíjat fizetnek, szemben internetes társaikkal. Ezt- az amúgy valóan végtelenül igazságtalan megkülönböztetést- rúgta fel önszántából amerikai vezető rádióadóinak hálózata a Clear Channel. A cég ugyanis a Big Machine Label Group-al kötött megállapodás értelmében a hagyományos rádióadásban megjelenő zenei tartalmak után is vállalja a bevétel megosztást a kiadóval.
A piacvezetőtől abszolút szokatlan lépés természetesen rejt magában kockázatokat, elsősorban üzletieket. A kezdeményezésnél, az innovációnál ugyanakkor egyetlen dolog rosszabb: az egy helyben topogás. Márpedig a hagyományos rádiók számára az egy helyben topogás végeredménye egyértelmű: a megszűnés..Nyilván a Clear Channel lépése elsősorban PR értékű és a kiadók részére szól, azonban ez akár stratégiai nyitásként is kezelhető, azon kiadók felé, amelyek anno a rádiók legfontosabb stratégiai partnerei voltak, már pedig a földi sugárzású rádiók pozitív megkülönböztetésének eltörlését követelik…