A streaming szolgáltatások előretörése és ezzel párhuzamosan a zenefogyasztás átalakulása alapvetően a mainstream zenei stílusokat érintette. Az olyan, szűkebb rétegek által kedvelt zenei stílusok kedvelői,mint a komolyzene vagy az elektronikus zene számára a nagy, ismert streaming szolgáltatások kínálata rendszeresen lyukasnak, hiányosnak tűnt. Nem véletlen, hogy az elektronikus zenekedvelők dalokért a Beatportra, mixekért az utóbbi időben pedig egyre inkább a Soundcloud-ra jártak.
A Beatport pontosan ezt szeretné meglovagolni akkor, amikor kizárólag elektronikus zenékből álló streaming szolgáltatást indított, ezzel kibővítve a Beatport Music néven meglevő és a DJ-ék és elektronikus zenekedvelők körében etalonnak számító beatport Music-ot illetve ugyanilyen néven elérhető asztali zenekezelő alkalmazást.
A Beatport tulajdonos SFX célja bevallottan nem egy streaming szolgáltatást szeretne, hanem egy komplett, elektronikus zenei központot, ahol egyszerre érhető el a streaming szolgáltatás, az a lá carte letöltés , az előadói profilok és információk illetve a saját zenék kezelése.
A Beatport már most is meglevő 50 millió felhasználója számára az új oldal evidens folytatása lesz az eddigieknek, a fő cl sokkal inkább az, hogy az SFX további, mintegy 300 millió felhasználója számára is kihagyhatatlan állomássá tegyék a Beatport.com-ot.
Az elektronikus zenei iTunes A Beatportot magát 2004-ban alapította lényegében egy kiadó., az Electronic Music Record. Ők adták az induló 79 dalból álló zenei adatbázis is. Bő egy évnyi megfeszített munka után jelent meg a Beatport második verziója , immáron 100 ezer dalból álló 2400 kiadói partner számláló katalógussal. A következő agy lépést 2007 jelentett3, maikor elindul a Beatportal, közösségi és híroldal, ahol a DJ-ékkel kapcsolatos információk is megtalálhatóak voltak, majd 2008-ban az oldal felhasználói által kiosztott Beatport Music Awards Az addigra már meghatározó szereplővé növekvő Beatport-ot 2013-ban vásárolta mega komoly elektronikus zenei portfoliót ( fesztiválok, digitális szolgáltatások, promoterek, ) építő SFX Entertainment, a hírek szerint 50 millió dollárért. |
Az új beatport.com a fent említett hármas struktúrát jeleníti meg. Az első fülön a zenék, második fülön a hírek Dj-ék műsorai, a harmadik fülön pedig a zenei hírek találhatóak. Az egész site felépítésének, elrendezésének fókusza a zenemegismerésen, böngészésen van sokkal inkább, mint a már ismert egyedi tartalmakon, azok megtalálásán.
Maga a streaming szolgáltatás teljesen ingyenes, és bár az elő pletykák arról szóltak, hogy reklámokkal lesz megszakítva a zenehallgatás, egyelőre a reklámoknak semmi nyoma! Minden egyes dal teljes hosszában meghallgatható, ha pedig megtetszik, meg is vásárolható. A szolgáltatás egyelőre public beta verzióban érhető el invite only alapon, mai sok tekintetben indokolható is, hiszen vannak még gyermekbetegségei az oldalnak és láthatóan nem törekedtek túlzottan az agyon-designolására sokkal inkább az egyszerű, áttekinthető felületre és átjárásra a különböző szolgáltatások között.
Két, igazán érdekes és meghatározó kérdés merül fel a szolgáltatás indulásával kapcsolatban. Az egyik teljesen egyértelműen az üzleti modell. A Beatport vezetői nem is titkolják, hogy nincsen a terveikben sem a szolgáltatás fizetőssé tétele, sem a reklámok bevezetése, azaz a streaming szolgáltatás nem fog bevétel termelni, miközben az előadókat természetesen kifizetik majd.
Az üzleti modell kulcsa egyrészt maga az eredeti Beatport áruház lehet, ami alapvetően egy prémium digitális zeneáruház, azaz a szabványos al lá carte áruházaknál (mint például az iTunes ) jelentősen akár 50%-al is drágábban értékesíti tartalmait. Másrészt maga az SFX network, amely más módokon, sokkal több bevételt realizál(hat) a DJ-kel szövetkezve és annak révén,, hogy ő válik a Dj-ék és a rajongóik közötti kapcsolattartás első számú platformjává, akkor pedig a streaming díjak már csak a bevételek töredékét jelentik, jelentenék eleve.
Roppant izgalmas kérdés az is, kikre is lesz igazán veszélyes a Beatport streaming szolgáltatása. Az első jelölt, vita nélkül a Soundcloud ( lehet), amely pont most dolgozik gőzerővel azon, hogy ne az elektronikus zene központja legyen. A másik pedig könnyen lehet, hogy a maga a Youtube lesz. A vezető videómegosztón jelenleg megtalálható, szinte végtelen mennyiségű zenei tartalom egy része ugyanis elektronikus zenei tartalom ( pl. Dj-mix, mix-album) amelyek egy erős ajánlat esetén bizony hamar átvándorolhatnak majd a Beatportra..
Mindez persze a jövő zenéje, az azonban már a jelené, hogy az egyre erősödő ingyenes vs prémium vita közepette jelenik meg egy valóban eredeti és új üzleti modellel valaki a piacon! Egy olyan üzleti modellel, ami egyáltalán nem biztos, hogy csupán egy speciális zenei szegmensre alkalmazható…