Korábbi, a Proart magyar Zeneipari jelentését bemutató posztunkban nagy vonalakban felvázoltuk a magyar zeneipar, annak is elsősorban a digitális szegmensének legfontosabb lehetőségeit, kihívásait.
A MAHASZ minden évbe kiadott, az előző év statisztikáit tartalmazó jelentése nem piackutatási, hanem konkrét eladási és bevételi adatok révén segít finomítani és aktualizálni ezt a képet.
Az elmúlt években a magyar zeneiparra a globálisan is jellemző trend teljes mértékben ráillett, azaz a fizikai értékesítés meredeken csökkent, a digitális pedig növekedett, azonban nem tudta ellensúlyozni az előbbi terén jelentkező csökkenést.
2014-ben az előző évhez képest továbbra is meredeken, 46%-al emelkedtek a magyar zenei piac digitális bevételei, 500 millióról 740 millió forint közelébe növekedve. A fejlettebb piacokkal szemben, itthon a digitális szegmens valamennyi területe- az egyedi letöltések, az előfizetés streaming illetve a reklámbevételeken alapuló szolgáltatások- növekedni tudtak, igaz, eltérő mértékben.
Az a lá carte letöltések növekedtek a legkisebb mértékben, igaz még így is 18%-al. Meredeken nőtt, sőt ,majdnem megduplázódtak a reklámbevételeken alapuló szolgáltatások bevételei ( ez lényegében a Youtube) míg a streaming szolgáltatásokból származó bevételek 75%-al növekedtek.
Magának a digitális szegmensnek az egyes területei és azok részesedése a bevételekből már sokkal inkább idézik a fejlettebb piacokat. A streaming illetve a reklámbevételeken alapuló szolgáltatások fej-fej mellett összesen 75%-át teszik ki a digitális bevételeknek, míg az a lá carte letöltésekből származó bevételek a digitális bevételek mintegy egynegyedét teszik ki.
Talán a legörvendetesebb tény mégis az, hogy 2014-ben hosszú évek negatív trendjét megtörve megállt a magyar zeneipari bevételek csökkenése, sőt mintegy 170 millió forinttal növekedni tudtak a bevételek. Az, hogy a növekmény honnan származik, nem nehéz megmondani, pontosan az eddigiekben elemzett digitális szolgáltatások szép növekedéséből.
Mindez azonban nem sokra lett volna elég, ha sok tekintetben meglepő módon, nem áll meg a fizikai eladások csökkenése. 2013-ban 1 millió 432 ezer, 2014-ben pedig 1 millió 428 ezer fizikai adathordozót adtak el hazánkban, ennek köszönhetően pedig érdemben nem csökkentek a fizikai eladásokból származó bevételek sem.
Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a teljes zeneipari bevételeket tekintve továbbra is a bevételek túlnyomó része a fizikai eladásokból származik ( ebben az értelemben leginkább a német piacra hasonlít), azaz a fizikai eladások csökkenése-növekedése határozza meg a magyar zeneipar bevételeit is, a digitális bevételek részesedése pedig jelentősen elmarad az EU átlagtól és még jobban a fejlett piacoktól, ahol 50% körül vagy afelett van a digitális szolgáltatásokból származó bevételek nagysága.