A Pandora, mint a világ legnagyobb online rádiója és nem mellesleg felhasználószám alapján az egyik legjelentősebb streaming jellegű szolgáltatója számára az elmúlt 2-3 negyedé és az ahhoz kapcsolódó tözsdei jelentés és annak fogadtatása szinte minden esetben egy önjáró dráma volt.
A dráma fokozatos erősödés után tavaly novemberben érte el a csúcspontját, amikor sok, nehezen befolyásolható tényező együttállása-(lásd még a Youtube megjelenése a piacon..) aztán a Pandora részvényárfolyamának totális bezuhanását okozta. Azóta eltelt 3 hónap és idén februárban sokkal nyugodtabb körülmények között adhatott számot a kaliforniai cég tavalyi utolsó negyedéves és egyben éves teljesítményéről.
Nézzük a jó híreket: a negyedéves bevételek az első két negyedév csökkenése után ismételten növekedésnek indultak és az utolsó két negyedévben meghaladták a 350 millió dollárt, éves szinten pedig 1.16 milliárd dollár volt ( ami, és ezt jegyezzük meg, magasabb,mint a Spotify árbevétele, világszinten-.)
A 2016-os évre vonatkozóan a cég menedzsmentje nem vár igazán komoly erősödést ,mivel a hallgatottsági adatok terén is csupán minimális növekedésre számít. Ezzel pedig el is érkeztünk a Pandora neuralgikus pontjához.
A kaliforniai rádió aktív felhasználó száma ugyanis hosszú ideje egy szűk sávban mozog, amelyből felfelé láthatóan nem tud kitörni. Ez pedig azt jelenti, hogy valóban, a Pandora növekedése alapvetően megállt, sőt ha az előző évvel vetjük össze,még csökkent is.
A Pandora 150 millió dolláros programja Nem túlzás, ha azt mondjuk, a Pandora sorsa múlik azon, hogyan haladnak majd a tárgyalások a nagy zenei kiadókkal és mikor is tud majd elindulni a Pandora streaming szolgáltatása. Brian McAndrew CEO szerint legkorábban 2016 végén, reálisan 2017 hét elején indulhat majd el a szolgáltatás. A tét ugyanakkor hatalmas: A Pandora csak az Egyesült Államokban 4 milliárd dollárra tervezi növelni bevételeit 2021-re, egyrészt a jelenlegi rádió szolgáltatás bevételeinek 24 milliárd dollárra növeléséből és ezen felül remélve, hogy 1 milliárd dolláros vagy magasabb bevételeket érhet el a streaming szolgáltatásból. Az új szolgáltatás kialakítása persze a költségek növekedésével is jár majd. A tartalomköltségek 160 millió dollárral nőnek majd a menedzsment előrejelzései szerint és mintegy 100 millió dollárt terveznek új termék fejlesztésbe fektetni. |
Az eredeti üzleti modell terhét hosszú évek sikere után egyértelműen kifulladóban van, ez pedig majd 2016-ban sem változik majd, ami nehéz évet jelez előre, már ami a Pandora részvényeket illeti. A trendet pedig majd csak az új streaming szolgáltatás változtathatja meg, igaz alapjaiban…