Free Music!

Elindult a nemzetközi streaming uralom felé a világ legnagyobb online rádiója

2016. január 11. - Pléh Dániel

2015 végének egyik legnagyobb drámája a világ vezető on-demand rádiójának részvényeivel zajlott le. A Pandora hosszú évek óta tartó, hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel tarkított, de alapvetően pozitív tőzsdei pályafutását az utóbbi időben egyre jobban beárnyékolta a szolgáltatás növekedésének lassulása.

pandora_2015_1.jpg

A tőzsdei részvényárfolyam persze csupán ez indikátor, az pedig az elmúlt pár hónapban már érezhető volt, hogy a Pandora irányváltásra készül. Ezt jelezte, hogy a menedzsmentben fontos változások mentek végbe, illetve nem sokkal a tőzsdei krach előtt a kaliforniai on-demand rádió megvásárolta a Ticketfly nevű online jegyértékesítő céget. (arról, hogy az online jegyértékesítés miért is lesz a jövő nagyon izgalmas területe és miért igyekszik ebbe az irányba nem csupán a Pandora, de a Spotify is, lent olvashattok)

Nem sokkal ez után aztán újabb céggel bővült a Pandora portfoliója, az alany pedig az anno szebb napokat látott streaming szolgáltatás, az Rdio. A megállapodás nem kevesebbet jelentett- ahogyan azt a Pandora vezetői is hangsúlyozták a bejelentéskor-, hogy a Pandora hosszú idő után 2016-ban végére nemzetközi streaming szolgáltatás szeretne lenni.

Ahogyan mintegy hónappal ezelőtt írtuk is: Nagyon érdekes lesz majd látni, hogy hogyan alakul a Pandora és a nagy zenei kiadók viszonya most a bejelentés után. Eddig ugyanis a Pandora és a tartalomtulajdonosok és azok jogvédő szervezeteinek viszonya inkább szólt a pereskedésről, mint a tárgyalásról. Akkor és ahhoz viszont, hogy a Pandora nemzetközi streaming szolgáltatóként folytathassa, meg kell állapodnia minden kiadóval, ami önmagában sem lenne egy egyszerű ujjgyakorlat, így viszont kifejezetten nehéznek ígérkezik majd…

 

Online jegyértékesítés és koncertközvetítések- a zeneipar következő növekedési területe

Az elmúlt 1-2 év, illetve 2015 minden kétséget kizáróan a streaming illetve streaming jellegű szolgáltatásokról szól. Ugyanakkor egyre markánsabban kezdenek megjelenni a jövő domináns zeneipari termékei. Az élőzene eleddig a megváltozott zenei bevételek és bevételi struktúra között a biztos pontot jelentette a zenészek, zenekarok számára. A teljes zenére költött összegek 35%-át ugyanis élő koncertekre költötték a zenekedvelők. Ez feltételezhetően a jövőben sem fog csökkenni.

Abban már évek óta egyetért a zeneipar legtöbb szereplője, és szakértője, hogy az online, élő koncertközvetítések jelenthetik majd a zeneipar következő nagy ugrását, a koncertjegyek és a jegyértékesítés pedig ideálisan integrálható és személyre szabható az olyan nagy látogatottságú és hallgatottságú szolgáltatások, mint a Pandora vagy éppen a Spotify esetében.

 

Az út nem igérkezett könnyűnek, a Pandora ellenben nem is vesztegette az idejét és már decemberben újabb megállapodást kötött, ezúttal a Warner/Chappell Music-kal, azaz egyetlen olyan zeneműkiadóval, amellyel eddig még nem volt közvetlen megállapodása.

És igaz ugyan, hogy nem kiadóról, hanem csupán zeneműkiadóról beszélünk ez esetben, de ettől függetlenül a sebesség, ahogy a Pandora megállapodott egy újabb tartalomipari szereplővel figyelemre méltó.

2016 első felének a feladat lesz, hogy a most már rendezett jogi körülmények mellett megállapodjon a három nagy major kiadóval. Ebben nyilván segítségére lehetnek majd az Rdio megállapodásai, ugyanakkor intő példaként ott állhat a Pandora előtt az a Canossa-járás, amin a Soundcloud keresztül ment és megy. Pedig a Berlini cég nem is tőzsdei szereplő, ami minden olyan jellegű elvárást, ami a kiadók részéről érkezhet ( például tulajdonrész) minden eddiginél nehezebbé tehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr148186264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása