Free Music!

Rakétaszerű növekedésbe kapcsolt a kínai zeneipar

2018. február 13. - Pléh Dániel

Kína, mint a világ legnépesebb országa, természetesen a digitális zenei szolgáltatások számára is ideális terep. Piackutatási információk alapján már most is mintegy 470 millió kínai hallgat zenét online. Persze a legális piac még fejletlen, 2014-ben mindösszesen 91 millió dollárt tett ki, mivel az illegális letöltő oldalak szerepe igen jelentős( egyelőre még) a hatalmas kínai piacon.

kina.jpg

A piac ugyanakkor döbbenetes ütemben növekszik, nem utolsó sorban azért, mert 2017-ben már 450 millió dollárt is meghaladták a zeneipari bevételek a távol keleti országban. Persze még ennek ellenére is a hatalmas piac messze nem hozza azokat a bevételeket, amiket mérete alapján  hozhatna.  Amint az a lenti 2016-os kimutatáson létszik is, a kínai piac erőteljese növekedése ellenére is csupán 12-dik a világ zenei piaci között, és olyan, sokkal kisebb, de fejlettebb digitális piacok ,mint a holland is megelőzik!

ifpi_orszagok.jpg

A ( végre megindult) növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy   az ország vezető internetszolgáltatói sorra kötöttek exkluzív megállapodásokat a világ vezető  zenei kiadóival és kezdték el  építgetni saját streaming birodalmaikat. A többes szám nem is feltétlenül indokolt , hiszen a fő szereplő és a piacot domináló cég a Tencent. Az internetszolgáltató 3  zenei szolgáltatása- QQ Music, Kugou Music és Kuwo Music-  révén összesen a  kínai piac közel 80%-át birtokolja. Mindezt alapvetően irreálisan magas kiadói megállapodások révén ( is) érte el a Tencent, és ez az, ami a kínai hatóságoknak is szemet szúrt, aminek következében a gyakorlat és az len jellegű megállapodások megszüntetésére szólítottak fel!

Az egyre csak növekvő Tencent birodalom

A kínai telekommunikációs óriás, a Tencent tulajdonképpen egy furcsa  akvizíció révén jutott be a zeneiparba. Maga az egyesülés sok tekintetben meglepő volt, hiszen a vezető kínai zenei szolgáltató a China Music vetette fel az egyesülés lehetőségét a zenei téren fele akkora Tencent zenei érdekeltségével.

Az egyesülés révén, az immáron 3 streaming zenei szolgáltató a- QQ Music, a Kugou Music és Kuwo Music-  felhasználó havi szinten megközelíti a 700 milliót(!!) és ezáltal totálisan dominálják a kínai zenei piacot.

A Tencent azonban messze nem csak a kínai piacra koncentrál. Joox néven ugyanis egy  kifejezetten a dél-ázsia piacokra fókuszáló streaming szolgáltatást is piacra vitt. A Joox pedig igen-in sikeresen szerepel ezeken a piacokon.

del_azsia_zene_1.jpg

Amin az a fenti  illusztráción látható is, mind a 4 fontos  dél-ázsiai piacon a Joox számít  piacvezetőnek, megelőzve az Apple Music-ot is a Spotify-t is. Ez pedig azt jelenti, hogy ezek  Globális  streaming szolgáltatók, melyeknek alapérdekük a növekedés, a térségben igen komoly  ellenállásba ütközhetnek majd.

Mindez persze alapjaiban nem fogja befolyásolni a kínai piacot, sőt inkább  segíteni fogja a növekedést azáltal, hogy  olcsóbbá válhat a tartalom a Tencent vetélytársai számára is. Vetélytársból pedig akad, elég hogyha csak az elektronikus kereskedelemben világuralomra törő Alibaba-t említjük..

Az egyre versengőbb kínai  legális zenei piac kulcsfontosságú lehet abban, hogy a világ  legnépszerűbb országa  komoly zenei piaccá is váljon.  Nyilván egy ekkora piac esetében a 450 millió dolláros árbevétel csekély, a növekedési ütem ( 2016-ban 20% felett)  ellenben felettébb bíztató.

Egy akkor piacon, mint a kínai ugyanis ezek, a nem feltétlenül kiemelkedően magas számok is  óriási mennyiségű új felhasználót jelenthetnek.  Egy olyan piac, mint kínai- ahol amúgy is a legfontosabb az internetezők bevonzása legális szolgáltatásokba- jelenleg  talán nem is a bevétel, hanem a felhasználószám a fontosabb.

A regisztráltak monetizálása terén pedig kiemelkedően jól operál a Tencent és a többi szereplő., ugyanis a streaming funkciókon kívül más, ingyenesen igénybe vehető funkciókat is kínál, mint például koncertjegy vásárlási lehetőség vagy exkluzív tartalomletöltési lehetőség.

Az, hogy a kínai piacot mennyire és milyen mértékben a helyi szereplők dominálják , több szempontból sem mellékes a fontos globális szereplők számára. Egyrészt egy olyan hatalmas piac, mint a kínai az ő terviekben is meghatározó szerepet töltene be ( elég ha csak arra gondolunk, hogy az Apple évek óta  a kínai piachoz próbálja igazítani az iPhone funkcionalitást, árazást, megjelenést.) Másodsorban pedig  maguk a kínai piacon nevelkedett és megerősödött szereplők középtávon komoly veszélyt jelenthetnek a nagy globális szereplőkre is akár.  Elég, ha arra gondolunk, hogy a Tencent 3 zenei szolgáltatásában meglevő  prémium ügyfélszáma alapján a harmadik- negyedik legjelentősebb streaming szolgáltató jelenleg a világon már most!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr5913471425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása