Kína, mint a világ legnépesebb országa, természetesen a digitális zenei szolgáltatások számára is ideális terep. Piackutatási információk alapján már most is mintegy 470 millió kínai hallgat zenét online. Persze a legális piac még fejletlen, 2014-ben mindösszesen 91 millió dollárt tett ki, mivel az illegális letöltő oldalak szerepe igen jelentős( egyelőre még) a hatalmas kínai piacon.
A piac ugyanakkor döbbenetes ütemben növekszik, nem utolsó sorban azért, mert 2017-ben már 450 millió dollárt is meghaladták a zeneipari bevételek a távol keleti országban. Persze még ennek ellenére is a hatalmas piac messze nem hozza azokat a bevételeket, amiket mérete alapján hozhatna. Amint az a lenti 2016-os kimutatáson létszik is, a kínai piac erőteljese növekedése ellenére is csupán 12-dik a világ zenei piaci között, és olyan, sokkal kisebb, de fejlettebb digitális piacok ,mint a holland is megelőzik!
A ( végre megindult) növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy az ország vezető internetszolgáltatói sorra kötöttek exkluzív megállapodásokat a világ vezető zenei kiadóival és kezdték el építgetni saját streaming birodalmaikat. A többes szám nem is feltétlenül indokolt , hiszen a fő szereplő és a piacot domináló cég a Tencent. Az internetszolgáltató 3 zenei szolgáltatása- QQ Music, Kugou Music és Kuwo Music- révén összesen a kínai piac közel 80%-át birtokolja. Mindezt alapvetően irreálisan magas kiadói megállapodások révén ( is) érte el a Tencent, és ez az, ami a kínai hatóságoknak is szemet szúrt, aminek következében a gyakorlat és az len jellegű megállapodások megszüntetésére szólítottak fel!
Az egyre csak növekvő Tencent birodalom A kínai telekommunikációs óriás, a Tencent tulajdonképpen egy furcsa akvizíció révén jutott be a zeneiparba. Maga az egyesülés sok tekintetben meglepő volt, hiszen a vezető kínai zenei szolgáltató a China Music vetette fel az egyesülés lehetőségét a zenei téren fele akkora Tencent zenei érdekeltségével. Az egyesülés révén, az immáron 3 streaming zenei szolgáltató a- QQ Music, a Kugou Music és Kuwo Music- felhasználó havi szinten megközelíti a 700 milliót(!!) és ezáltal totálisan dominálják a kínai zenei piacot. A Tencent azonban messze nem csak a kínai piacra koncentrál. Joox néven ugyanis egy kifejezetten a dél-ázsia piacokra fókuszáló streaming szolgáltatást is piacra vitt. A Joox pedig igen-in sikeresen szerepel ezeken a piacokon. Amin az a fenti illusztráción látható is, mind a 4 fontos dél-ázsiai piacon a Joox számít piacvezetőnek, megelőzve az Apple Music-ot is a Spotify-t is. Ez pedig azt jelenti, hogy ezek Globális streaming szolgáltatók, melyeknek alapérdekük a növekedés, a térségben igen komoly ellenállásba ütközhetnek majd. |
Mindez persze alapjaiban nem fogja befolyásolni a kínai piacot, sőt inkább segíteni fogja a növekedést azáltal, hogy olcsóbbá válhat a tartalom a Tencent vetélytársai számára is. Vetélytársból pedig akad, elég hogyha csak az elektronikus kereskedelemben világuralomra törő Alibaba-t említjük..
Az egyre versengőbb kínai legális zenei piac kulcsfontosságú lehet abban, hogy a világ legnépszerűbb országa komoly zenei piaccá is váljon. Nyilván egy ekkora piac esetében a 450 millió dolláros árbevétel csekély, a növekedési ütem ( 2016-ban 20% felett) ellenben felettébb bíztató.
Egy akkor piacon, mint a kínai ugyanis ezek, a nem feltétlenül kiemelkedően magas számok is óriási mennyiségű új felhasználót jelenthetnek. Egy olyan piac, mint kínai- ahol amúgy is a legfontosabb az internetezők bevonzása legális szolgáltatásokba- jelenleg talán nem is a bevétel, hanem a felhasználószám a fontosabb.
A regisztráltak monetizálása terén pedig kiemelkedően jól operál a Tencent és a többi szereplő., ugyanis a streaming funkciókon kívül más, ingyenesen igénybe vehető funkciókat is kínál, mint például koncertjegy vásárlási lehetőség vagy exkluzív tartalomletöltési lehetőség.
Az, hogy a kínai piacot mennyire és milyen mértékben a helyi szereplők dominálják , több szempontból sem mellékes a fontos globális szereplők számára. Egyrészt egy olyan hatalmas piac, mint a kínai az ő terviekben is meghatározó szerepet töltene be ( elég ha csak arra gondolunk, hogy az Apple évek óta a kínai piachoz próbálja igazítani az iPhone funkcionalitást, árazást, megjelenést.) Másodsorban pedig maguk a kínai piacon nevelkedett és megerősödött szereplők középtávon komoly veszélyt jelenthetnek a nagy globális szereplőkre is akár. Elég, ha arra gondolunk, hogy a Tencent 3 zenei szolgáltatásában meglevő prémium ügyfélszáma alapján a harmadik- negyedik legjelentősebb streaming szolgáltató jelenleg a világon már most!