Alig telt el 10 nap azóta, hogy a Spotify legújabb előfizető szám adatáról írtunk, megérkezett az Apple Music hasonló adata is. A svéd cég a tavalyi év tavaszán érte el a mérföldkőnek számító 50 millió fizető ügyfelet, hogy aztán alig 10 hónap alatt újabb 20 millióval növelve azt elérje a 70 milliós számot.
Az Apple Music ezzel szemben „csupán” 36 millió előfizetőről tudott és tud beszámolni, azaz ha innen nézzük, még mindig nagyon messze van piacvezető vetélytársától.
A Wall Street Journal által megszelőztetett információk alapján ugyanakkor a kép ennél vegyesebb , ugyanis a világ vezető zenei piacának számító tengerentúli piacokon a hírek szerint az Apple Music növekedési üteme bőven meghaladja a svéd vetélytársáét. Olyannyira, hogy a gazdasági napilap szerint ha ez a különbség megmarad, akkor valamikor a nyáron az Egyesült Államokban az Apple Music akár le is hagyhatja majd a Spotify-t előfizetőszámban.
A természetesen meg nem erősített információk alapján tavaly év végén az Apple Music mintegy 21, svéd vetélytársa, a piacvezető Spotity pedig 23.2 millió előfizetővel rendelkezett a tengerentúlon.
Hogyha ezekből az adatokból illetve a havi 2 illetve 5%-os növekedési ütemből indulunk ki 2018-as előfizetőszám becslésünkkor, akkor valóban az prognosztizálható, hogy valamikor a nyár elején a tengerentúlon az Apple Music beelőzheti majd a Spotify-t!
(Zárójelben jegyezzük ,meg, hogy e fenti adatok természetesen csak a két cég streaming szolgáltatásira vonatkoznak. Amennyiben az Apple esetében az iTunes a lá carte letöltéseket illetve a Beats Radio bevételeket is belevesszük, úgy már jelenleg is messze megelőzi a Spotify-t az Apple. Fonák módon ugyanakkor az ilyen jellegű összegzés esetében az idei évben várhatóan csökkenni(!!) fognak az Apple bevételei, a meredeken csökkenő iTunes zenei bevételek miatt)
Harc az ügyfelekért Az, hogy mennyire nem mellékes, ki is a piacvezető az Egyesült államok digitális zenei piacán jól mutatja, hogy lényegében a WSJ cikke után azonnal a Spotify bejelentette minden eddigi legnagyobb promócióját, hogy-hogy hogy-nem az Egyesült Államokra specializálva. A Valentin napra időzített promóció lényege, hogy a Spotify ingyenes verzióját használó zenekedvelők 2 hónapos ingyenes prémium hozzáférést kapnak. Az akció célja kettős. Egyrészt direkt módon növelni a prémium előfizetők számát a 2 hónapos ingyenes periódus lejárta után. ( A Spotify az ingyenes használóinak kb. negyedét-harmadát konvertálja fizető felhasználókká) Indirekt módon pedig a promóciók megnövelik a svéd cég prémium bázisának növekedési ütemét. Becslések szerint a svéd cég jelenlegi tengerentúli 2-3 % közötti növekedése a promóciók alatt 7%-ra hízik. S hogy ez miért nem mellékes tény? Azért, mert azáltal, hogy 2-3 hónapig a Spotify 2 helyett 7%-al növekszik jó eséllyel kitolhatja azt az időpillanatot, amikor a tengerentúlon beleőzi az Apple. Minél tovább sikerült ezt kitolnia a svéd cégnek, annál erősebben érvényesülhet az iTunes elhagyók hatása és lassulhat az Apple Music növekedése. |
Amennyiben pedig ez megtörténik úgy a két cég kommunikációja markánsan eltérhet majd. Az Apple feltételezhetően egyre inkább a tengerentúli számára kedvező adatokat kommunikálja majd, a Spotify pedig a számára kedvező globális számokat. Globálisan ugyanis igaz az, amit a svéd céggel foglalkozó posztunkban írtunk: a Spotify vezető szerepe megkérdőjelezhetetlen hiszen globálisan a növekedés annyi, amennyi az Apple Music-é.
A globális vezetés amúgy végtelenül érdekes, és pusztán a számok alapján nem is feltétlenül logikus. Az Apple Music ugyanis több, mint 100 országban érhető el, míg a Spotify csupán 61-ben, azaz pusztán az elterjedtség alapján az Apple Music kellene, hogy a vezető legyen. Az üzleti modell és az Apple stratégiája ugyanakkor ezt nagyban torzítja. Az iPhone és az Apple zenei ökoszisztémájának hardver elmei ugyanis egyelőre globálisan sokkal kevésbé elterjedtek, mint a többi mobileszköz és platform.
A zene szerepe pedig sokáig ( sőt valószínűleg még most is) a hardvereladásoknak a katalizálása. Az Apple mindenkori zenei szolgáltatásának elsődleges feladata az, hogy az Apple eszközeinek értéket növelje. Az iTunes a közelmúltban már nem volt erre képes, a streaming szolgáltatások előretörésével pedig az Apple sok, értékes vásárlót vesztett emiatt. És ugyan az Apple Music esetében az Apple ezt felülírta és a szolgáltatást elérhetővé tette Androidon is, de ettől még egyértelműen inkább iOS platformokon népszerű az Apple Music. A népszerűséget és az előfizetőszámot nagyban befolyásolja az is, hogy szemben a Spotify-al az Apple Music nem kínál ingyenes, hirdetések által szponzorált verzió és elérést. Ezt szeretik a kiadók, globálisan viszont egyértelműen az Apple Music hátrányára van ez a megközelítés.
Tavasszal tőzsdére megy a Spotify
A 2016-os év egyik legnagyobb szenzációja volt az az inkább pletyka ,mint bejelentés, amely szerint a streaming piac vezetője, a Spotify hamarosan a New Yorki tőzsdén jelenhet meg. A svéd cég számára a parketten való megjelenés egyszerre lenne lehetőség és brutális kötelezettség. Lehetőség,...
A hír ennek ellenére sokkal rosszabbkor talán nem is jöhetett volna a svéd cég számára, nagyjából egy hónappal a tervezett tőzsdére lépés előtt. Akkor, amikor pont azt a optimumot kellene Daniel Ek csapatának megtalálnia, hogy milyen adatok kommunikálásával, hangsúlyozásával tudná a roppant érzékeny befektetők bizalmát elnyerni. Ahhoz, hogy a befektetők higgyenek a svéd cég hosszú távú sikerében és ne csupán egy akvizíciós sztorinak gondolják azt, Daniel Ek-nek és csapatának be kell bizonyítania, hogy képes folyamatosan növelni fizető ügyfeleinek számát, emellett úgy tud növekedni, hogy a jövedelmezősége is javul ( vagy azt is mondhatnánk, hogy úgy növekszik végre, hogy nem veszteséges) , nem csupán egyetlen területen működik és minél kevésbé van kiszolgáltatva más cégeknek ( pl. az zenei kiadóknak)
Nem véletlen tehát, hogy a Spotify és az Apple is egyszerre kezdett nagyon komoly promóciókba. Kimondva kimondatlanul ugyanis aki az amerikai piacot uralja, az a világot is uralja. És ez még akkor is igaz lehet, ha a számok nem ezt fogják mutatni. Ez pedig felettébb rossz hír a Spotify számára.