Amikor a zenefelismerő szolgáltatások piacáról beszélünk, akkor hasonlóan a streaminghez szinte mindig egy és ugyanaz a szereplő jut a legtöbbünk eszébe: a Shazam. Pedig ez a piac sem egyszereplős, sőt! Ugyan a Shazam a legismertebb és ennek okán (is)számít a piacvezetőnek, de messze nem az egyetlen szereplőnek. Független szereplők, mint a Soundhoud mellett tágabb home entertainment aktivitásaik részeként olyan óriások ,mint a Google vagy a Facebook is megjelentek ezen a piacon
Pontosan ez – azaz a Shazam árnyéka- a legnagyobb problémája a piac másik jelentős független szereplőjének a Soundhoud-nak. A funkcionalitásában lényegében teljesen a Shazammal megegyezőt kínáló kaliforniai cég hosszú éveken át küzdött az ismertebb vetélytársa árnyékából való kitöréssel, inkább sikertelenül, mint sikeresen. Annak ellenére, hogy mint termék a Soundhoud már hosszú évek óta megelőzi a Shazamot, és sokkal inkább a Shazam számított a Soundhoud követőjének mint fordítva.
Ügyesebb, okosabb, sikertelenebb A Soundhound idestova 15 éve, 2005-ben alakult a kaliforniai Santa Clara-ban, egy Stanfordi diák, Keyvan Mohajer által. Az alkalmazás neve ekkor még Midomi volt, és csak 2009-ben vette fel a Soundhound nevet. A Soundhound funkcionalitásában tulajdonképpen a kezdetektől fogva verte híresebb és népszerűbb vetélytársát. A fő funkción, a zenefelismerésen felül már a kezdetektől kínált dalszövegeket is, 2013- óta elérhető a Music Map nevű funkciója, amely egy térképen mutatta a környezetünkben betaggelt dalokat. Ugyanígy jóval a Shazam előtt elérhetővé vált a Spotify-al való integráció is, azaz a beazonosított dalokat azonnal valamelyik lejátszási listánkhoz is tudtuk adni. Mégis az egyértelmű funkcionalitásban meglevő fölény nem hogy nem érvényesült, hanem a Shazam az évek során egyre inkább elhúzott mind népszerűségben, mind az ügyfélbázisát tekintve . A virtuális olló 2015-ben kezdett igazán nagyra nyílni, amikor a Shazam ügyfélbázisa már több, mint kétszer akkora volt, mint kaliforniai vetélytársáé. Nem véletlen tehát, hogy pont ekkor kezdett el a Soundhound nyitni egy teljesen más terület, a hang alapú asszisztensek területe felé. Jegyezzük meg mégegyszer az évszámot, 2015-öt írunk, amikor ezen a területen lényegében még csak egyetlen szereplő volt, az Apple és a Siri. Az induláskor a cég nem is kevesebbet szeretett volna, minthogy a Hound végigvigye azt az irányt, amit a Siri lekezdett, mielőtt az Apple akvirálta és sahját képére formálta volna. És mindezzel egy időben Houndify néven egy fejlesztői platformot is indított, annak érdekében, hogy az alkalmazás fejlesztők a hang alapú asszisztenst alkalmazásaikba tudják illeszteni. 2015 óta pedig alapvetően immáron ez a vonal a fő termékfejlesztési vonal a Santa Clara-i cég számára. És ez az irányvonal roppant fontosnak és sikeresnek bizonyult. Ellentétben az zenefelismeréssel, amely a dübörgő streaming mellett nem igazán tört utat magának ( bár egy milliárd alkalmazás letöltés mellett ezt bátor dolog kijelenteni..) a hangalapú, mesterséges intelligenciát használó asszisztensek az egyik legforróbb témát jelentették az elmúlt bő egy évben. Ez a rakétaszerű növekedése pedig a cég termékeit- a Hound-ot és a Houndify-t sem hagyták maguk mögött így azok összesen mintegy 2000 partner 500 termékébe kerültek bele valamilyen formában. |
A sikertelenséget látva Soundhound az egyetlen bölcs ámde annál fájdalmasabb és nehezebb döntést hozta meg: profilt váltott! ( lásd keretes írásunkat fent) A profilváltás viszont abszolút sikeres volt, a két új termék és platform fontos független szereplő egy alapvetően a nagyok ( Apple,. Google Amazon) által dominált területen. Ezt pedig a befektetők is jutalmazzák! Immáron több, mint 10 befektető- az NVIDIA, a Samsung Catalyst Fund, a Nomura Holdings, Inc., a Sompo Japan Nipponkoa Insurance Inc., az RSI Fund , a Kleiner Perkins, a SharesPost 100 Fund, a MKaNN, valamint a korábbi befektetők a Global Catalyst Partners, a Walden Venture Capital, és Translink Capital Partners- lát fantáziát a cégben és termékeiben.
Az élet nagy igazsága pedig az, hogy az utolsó alapvetően nem nagy összeg- 50 millió dolláros befektetés immáron 1 milliárd dolláros cégértékelésen érkezett. Ez pedig két az egykori Shazam üldöző számára nagyon szívet melengető dolgot jelent. Egyrészt azt, hogy immáron a Sondhound is a startupok körében külön kategóriát képviselő unikornisnak számít. Másodsorban pedig azt, hogy jelenlegi cégértéke jelentősen meghaladja azt, az érétket, amelyen a nagy vetélytársa Shazam végül az Apple tulajdonává vált. Mi ez, ja nem gigantikus elégtétel?!