A Spotify immár 6 éve tőzsdei cég, így azt gondolhatnánk, hogy a finanszírozása is megoldódott, azaz elmúltak azok az idők, amikor a svéd cég- mint még startup- folyamatosan újabb és újabb befektetéseket volt kénytelen bevonni annak érdekében, hogy folytathassa növekedését. Ez azonban nem feltétlenül van így, ezt sugallja legalább is az, ami a svéd cégnél az elmúlt hetekben történt.
A Spotify már az év elején takarékossági intézkedésekbe kezdett. A 2022 év végén 10 ezer fő felett csúcsosodó létszám csökkentésébe szinte azonnal belefogott Daniel Ek által vezetett menedzsment és mintegy 600 főtől ( ez akkor a teljes létszám alig több, mint 5%-a volt) váltak meg.
A lépés már akkor is tudhatóan a várhatóan sokkal nehezebbé váló 2023-as üzleti környezetre való felkészülés jegyében történt.
Azt, hogy 2023 mennyire sikerült jól vagy rosszul a Spotify-nak, azt majd csak az éves jelentésük ismeretében lehet megmondani. Azt azonban, hogy a költségeket mennyire érezték elszaladni menedzsment szinten a svéd cégnél jelezte, hogy az év közben további 200 emberrel csökkentették az alkalmazottak számát.
Aki azt hitte, hogy ezzel véget is ért a Spotify karcsúsodása, az nagyot tévedett! December elején ugyanis Daniel Ek körlevélben jelentette be, a cég minden eddigi legnagyobb leépítését, melynek értelmében újabb 1500 munkavállalótól válik mag a Spotify. 2024 elejére így a foglalkoztatottak száma a 2021 végi szintre esik vissza.
Ahhoz, hogy kicsit jobban megértsük, mi is volt a mozgatórugója ennek a drasztikus lépéssorozatnak, érdemes 2018 tavaszára visszamennünk.
Akkor a befektetőknek tartott konferencián a Spotify menedzsment, hosszabb távon 25% felett bevétel növekedést, valamint 30% feletti nyereséghányadot ígért.
2022, amikor a cég vezetősége ismételten a befektetők elé állt, megerősítették hitüket abban, hogy a 30% feletti nyereséghányad elérhető. Sőt, Ek maga ekkor egy olyan cégről vizionált, amely középtávon 100 milliárd dolláros bevételt és 40% feletti eredményt képes produkálni. (A legutóbbi negyedévben 40% helyett ez az érték 26,4% volt.)
Ettől a Spotify most nagyon messze van, sőt ha a startup-ok érdekeltségét mérő P/S érték ( ami a cég tőzsdei kapitalizációjának és árbevételének a hányadosa) alapján nézzük, akkor látszik, hogy az a 2021-es csúcsról mekkorát csökkent és 2023 közepén érte el a mélypontját.
A magasabb P/S érték azt sugallja, hogy a piac komoly növekedési potenciált lát a cégben. A meredek csökkenése egyértelműen azt jelezte, hogy 2022-ben a befektetők hirtelen elvesztették az optimizmusukat a svéd cég kapcsán.
Ez nem egyedi eset volt a magas kamatok, a magasa infláció miatt a legtöbb tech cég befektetői értékelése érdemben csökkent- de tény, hogy a svéd cég esetében a befektetések megtérülése is aggasztotta a fektetőket.
A radikális költségcsökkentés az egyik ismert módja a P/s érték javításának, és persze a befektetők is kedvelik. És az álom, melyet Daniel Ek felvázolt, jelenleg nagyon messze van a valóságtól, és nagy kérdés, hogy abban, hogy ezt elérje a Spotify valóban ennek az 1500 embernek az eltávolítása a legjobb lépés?