A streaming zenei szolgáltatások fundamentálisan alakították át a világ zeneiparát és zeneipari bevételeit az elmúlt 10 évben. Ennek az előnyeit élvezik most a kiadók, meg valamilyen mértékben az egymással ádáz versenyt vívó streaming zenei szolgáltatók is.
Gyakran felmerülő kérdés azonban, hogy mi várható hosszú távon? Egyre több és több jel utal arra, hogy a streaming szolgáltatások az irántuk alapvetően fogékony zenekedvelők jelentős részét már megszólították , a mainstream tömeg megszólításához pedig másfajta üzleti modell kellhet.
Immáron a világ zeneipara is rakétaüzemmódban
Sokkal optimistább éves iparági jelentést, mint amilyen a zeneipar 2017-es évét értékelő IPFI 2018-as jelentése volt. Erre persze minden oka meg is volt, hiszen 2015 és 2016 után, 2017 is olyan év volt, amikor a világ zeneipari bevételei meghaladták az előző évit. Természetesen az előző évekhez...
Az Egyesült Államokban már hosszú negyedévek óta várják többen- így mi is- a piac lassulását, ami eddig nem következett be. Nem járt ugyanakkor ilyen szerencsésen a legjelentősebb európai zenei piac, a brit!
Annak ellenére, hogy a felszínen minden rendben levőnek tűnik, tűnhet. A brit zeneipar 2019 első fél évében az előző évhez képest 10%-al növekedett!
Hogy akkor miért is állítjuk azt, hogy megjelentek az első fekete felhők a streaming által uralt és vezérelt zeneipari növekedés felett? Két területen is kezdenek megmutatkozni ezek a jelek!
Az egyik magának a streaming szolgáltatásokból származó bevételeknek a növekedési üteme. A 25%-ot meghaladó növekedés 2019 és 2018 első féléve között igen jó és megsüvegelendő teljesítmény, ugyanakkor alacsonyabb, mint a 2017 és 2018 hasonló időszakai között mért növekedés. Azaz, akár tetszik, akár nem, mintha a szigetországban lassulóban lenne a növekedés motorja, a streaming zenei szolgáltatások bevételeinek növekedése.
A másik talán ennél is konkrétabb jel, hiszen nem a növekedéshez hanem magukhoz a bevételekhez kapcsolódik.
A brit zeneipari bevételek a legutolsó teljes, lezárt évben, azaz 2018-ban megközelítette a 900 millió fontot, ami az előző, 2017-es évhez viszonyítva alig több,mint 3%-os növekedés.
Ez egyrészt jelentősen alacsonyabb, mint a 2017és 2018 között regisztrált 10%-ot picivel meghaladó növekedés, de ami talán ennél is rosszabb hír, alacsonyabb, mint a 2018 évi éves átlagos infláció az Egyesült Királyságban. Azaz a kiadók 2018-ban kevesebb pénzt vihettek haza a brit piacról, mint egy évvel ezelőtt!
Mindez persze akár egyetlen kirívó alkalom is lehet, de a globális adatokat is böngészve egyre valószínűbbnek tűnik az a verzió, hogy a nagy fejlett nyugati piacokon a streaming szolgáltatásokból származó bevételek növekedése lassulni kezd, majd akár meg is áll. Amennyiben ez bekövetkezik, akkor annak elkerülése végett, hogy a globális zeneipar visszazuhanjon a 2000-es évek elejének katatón állapotába vagy a fejletlenebbe piacokon kellene nagyon erőteljes növekedést bemutatni vagy újabb termékekkel, újabb üzleti modellek kellene a lassuló streaming növekedést kompenzálni.