2019 minden kétséget kizáróan leginkább árt és tudott zeneipari akvizíciója a Universal Music ( egy részének) értékesítése. A cég kilátásai több, mint jónak mondhatóak, ami a 2000-es évek elejének történései, a kiadók által vízionált Armageddon, majd pedig a CD eladások valóban bekövetkező drasztikus csökkenése után ha nem is hihetetlen, de megsüvegelendő.
A tulajdonos Vivendi pedig érthető módon a jól termelő bizniszből a lehető legtöbb pénzt szeren eltenni, így végül úgy döntött, hogy a cég 50%-át egy,esetleg több, stratégiai partner számára értékesítenék.
A világ legnagyobb kiadójáért illetve annak egy részéért természetesen potenciális jelöltek és önjelöltek sora jelentkezett be. A folyamat a tervezetthez képest lassabban haladt és már az is felmerült, hogy esetleg mégsem tud idén befejeződni.
Aztán kissé hirtelen befejeződött, nem is akármilyen eredménnyel! A Vivendi ugyanis bejelentette, hogy érdemi tárgyalásokat folytat a kínai Tencenttel a Universal Music 10%-nak(!!) eladásáról. A Tencent 3 milliárd dollárt fizet majd a tervek szerint, ami 30 milliárd dollárra értékeli a Universal kiadót. A megállapodás értelmében a kínai cég további 10%-ot egy éven belül rögzített áron vásárolhatna meg.
Csakúgy, mint anno a Spotify-Tencent ,megállapodás kapcsán, most is egy legtöbb tekintetben win-win megállapodásról beszélhetünk! A Vivendi számára azért, mert többsége tulajdona megmarad, miközben az eladásból befolyó összeg révén beindíthatja azt a részvény visszavásárlási programját, amely segítségével növelheti a részvényei árfolyamát és értékét.
A Tencent számára az előnyök egyértelműek és jól kézzel foghatóak.
- A világ legjelentősebb kiadójában való tulajdonszerzés révén könnyebb lehet majd menedzselni a Tencent Music hálozatába tartozó streaming szolgáltatások zenei tartalmait és kiadói megállapodásait. ( ami a különleges kínai zenei piacon nem egyszerű..)
- Másrészt segíthet a Tencent azon -egyelőre azért még inkább titkos, mint nyíltan vállalt tervében is, hogy ne csupán a kínai diaszpóra meghatározó streaming szolgáltatása legyen.
- Segíthet a Tencentnek abban a küzdelemben is, ami egyre inkább a jogok és a disztribúció küzdelmeként is felfogható, és ahol a fő kérdés az, hogy a disztribúciós cégek ( Spotify, Apple Music stb.) vagy a jogtulajdonok, azaz a kiadók diktálhatják majd a streaming ipari feltételeket?
A megállapodás tehát mindkét félnek jó, de felvet nagyon érdekes kérdéseket. Leginkább azt, hogy mi lesz a, lehet a Tencent következő lépése illetve mit jelenthet a Universal tulajdoni változása maga a kiadói ipar számára?
Élet a kínai nagyfalon túl A nyugati streming szolgáltatók megnyugodhatnak, a Tencent fő célja minden valószínűség szerint nem további független nemzetközi szolgáltatókban való részesedés szerzése, hanem sokkal inkább a kínai piacon való domináns szerep megtartása. Jelenleg ugyanis a Tencent nélkül nem létezhetne kínai legális zeneipar. Mindennek az oka nem új keletű, hanem egy 2014-es megállapodás, a Warner Music Group-al, amely következtében a Tencent privilégiumokat élvezhet a nagy kiadók kínai terjesztésével kapcsolatban, nem is kicsiket! A megállapodások) értelmében ugyanis a Tencent nem csak arra jogosult, hogy a major kiadók tartalmait saját platformjaira jogosítsa, hanem, hogy arra is, hogy azokat vetélytársainak továbbértékesítse A megállapodás komoly nyomás alatt van és feltehetőleg a helyi bíróságok érvénytelenítik, így a Tencentnek, illetve tulajdonosának a Tencent Holdingsnak újfajta megoldás után kellhet néznie. Ennek az első lépése a Universal Music-ban való részesedés vásárlás. A további lépések pedig ennek megfelelően elsősorban további major kiadókban való tulajdonszerzésről szólhatnak majd. A tulajdonosi szerkezet egyszerűsége okán a következő falat a Warner Music lehet, majd pedig a zeneműkiadó BMG illetve a 21.századi kiadói modell megtestesítő Kobalt következhet. |
A Tencent lépése bár ahogy fentebb írtuk direkt veszélyt nem jelent a nyugati streaming és média szolgáltatókra, de azért azt nem ért tudni, hogy a kínai cég jó eséllyel olyan nagy nyugati cégeket előzött meg a licitben, mint a Google vagy éppen a Liberty Media. Az tehát, hogy a Tencent immáron a nemzetközi streaming ipar meghatározó szereplője, elvitathatatlan. S mivel a kínai piacra ezek a nyugati szereplők nem lépnek be mert megállapodtak ebben a Tencenttel ( mint a Spotify) vagy mert nem engedik őket belépni, a kínai piac uralása önmagában a nemzetközii streaming piac élésre repítheti a Tencent zenei szolgáltatásait!