A TIDAL-t alapvetően mint premium streaming zenei szolgáltatót ismerte meg a nagyközönség az elmúlt években. Jay-Z streaming szolgáltatása az elmúlt 6 évben aztán megszilárdította helyét az egyre intenzívebb streaming piaci versenyben, elsőként jelent meg HD streaming szolgáltatással a piacon és exkluzív megjelenések sorával kényeztette előfizetőit.
A TIDAL aztán idén új tulajdonost kapott, az azonban, hogy az új tulajdonos ilyen hamar, ilyen mértékben érezteti majd hatását, bevallom mi magunk sem gondoltuk!
A TIDAL ugyanis fundamentálisan és jelentősen mozdult el a prémium streaming szolgáltatói pozíció felől! Jay-Z (ex) streaming szolgáltatása ugyanis ingyenes verzió indított! A TIDAL Free névre hallgató szolgáltatási részben a teljes TIDAL repertoár elérhető lesz és a cég ígérete szerint a megszakítások(..) száma se lesz jelentős. A minőség persze messze lemarad majd a HD streamingtől, 160 KBs-es bitrátán lesznek hallgathatóak majd az ingyenes szegmensben a dalok.
A lépéssel a TIDAL is csatlakozott azon streaming szolgáltatók sorához, amelyeknél a zenekedvelők 3 vagy 4 különböző csomagból választhatnak. A TIDAL esetében a konstrukció úgy néz ki, hogy:
A TIDAL Free az ingyenes része az immáron három szintes szolgáltatási piramisnak
Az immáron TIDAL HIFi névre hallgató csomag a tradícionális streaming zenei árazást követi, azaz 10 dollárba kerül havonta, ezért cserébe magas zenei minőséget ( 1400 mbp feletti hangminőség) offline zenehallgatást illetve
A piramis legfelső, legelitebb részét a TIDAL HIFI Plus csomag foglalja el. Tulajdonképpen ez az a csomag, amit anno, mint TIDAL megismerhettek a zenekedvelők!A 20 dolláros havi díjért cserébe ultra HD zenei tartalmakat hallgathatunk, az legmodernebb zenei formátumokban, mint például Dolby Atmos vagy a Sony 360 Audio tracks.
Az immáron átalakított csomag struktúra révén a cég sokkal versenyképesebb lehet majd a streaming piacon, persze kérdés, nem túl kései-e ez a lépés?
Teljesen más területen ugyancsak drasztikus változásokat jelentett be a TIDAL.és ezekkel a változásokkal egyrészt roppant gyorsan elkezdni érvényesíteni azokat a stratégiai célokat, melyeket az új tulajdonos Square az akvizíció során felvázolt. Másodsorban pedig a TIDAL ezzel hatalmas lépést tesz egy olyan irányba, melyben a többi, vezető streaming szolgáltató még cask óvatosan se nagyon tesz lépéseket!
De miről is van szó? A varázs-szó, a közvelten előaódi kifizetés jeligére hallgat. Mit is jelent mindez a gyakorlatban?
Azt, hogy a TIDAL-ban elérhető előadók egy újabb bevételi forráshoz juthatnak, különböző, a hagyományos jogdijfizeltsi megoldásokon túlmutató jogdijfizetési megoldások révén.
Soundcloud fogja elhozni a forradalmat a zenei jogdíjfizetésben? Nem teljesen jogos persze ha azt mondjuk, hogy a TIDAL az úttörő ezen a téren, hiszen a berlini Soundcloud volt az, amely idén nyáron elsőkét megjelent ezzel a modellel. A direkt előadói kifizetések lényege, hogy szemben a pro ráta alapú kifizetésekkel, ahol az összes hallgatottság alapján számolt bevételt egy kalapba helyezik és osztják szét , hallgatottság alapon, a direkt előadói kifizetések esetén az egyes felhasználók által ténylegesen hallgatott dalok, szerzőik, előadóik kapják meg a jussukat. Hogy mindez mit jelent konkrétan az előadók szintjén, arról a berlini cég egy informatív oldalt készített. Konkrét példák alapján mutatja be , hogy egy kb. 120 ezer illetve egy kb. 12 ezer követővel/hallgatóval rendelkező előadó esetében hogyan alakulnak most és hogyan alakulnának az újfajta kifizetési struktúrában. Előbbi esetében a jelenlegi, havi 120 dollár körüli kifizetések 600 dollárra növekedhetnek majd, míg a kevésbé népszerű, 12 ezer követővel rendelkező előadó esetében is dupla annyi bevételt garantálhat, mint a jelenlegi jogdíjkifizetési modell. |
A TIDAL ugyanakkor bizonyos tekintetben valóban úttörőnek számít! Ugyanis közvetlen előadói kifizetés néven egy plusz, újabb elemmel toldotta meg a Soundcloud által megismertetett modellt. Ebben a modellben a HIFI Plus előfizetői bevételeinek egy része a legnépszerűbb, legtöbbet streamelt előadók között les szétosztva, ezáltal egy újabb bevételi forrást garantálva.
A TIDAL tehát nagyon bátor lépéseket tett és tesz. ( bár azt érdemes megjegyezni, hogy mindezt csak a prémium ügyfelek számára vezeti be.. egyelőre) Olyan bátor lépéseket, amelyeknek egészen biztosan lesz hatása magra a streaming audio piacra. A kérdés sokkal inkább az, hogy mire lesz képes ezekkel a drasztikus lépésekkel a cég? Mert valljuk meg, a különbség annál nagyobbnak tűnik a TIDAL és a Spotify ( vagy a többi streaming piaci dobogós) között, minthogy egy ilyen lépéssel behozható egyen…