Free Music!

Három egyértelmű jel arra, hogy a TikTok törheti meg a nyugati streaming szolgáltatások uralmát

2022. március 31. - Pléh Dániel

Ha van szolgáltatás, amely a szemünk előtt bizonyítja és mutatja be, mit is jelent az exponenciális növekedés, akkor az a TikTok.   A 2020-as év végén már úgy írtunk a TikTokról, mint a szolgáltatás, amely brutálisan növekszik, de a bezárás fenyegeti. A  2021 elején leköszönő amerikai elnök még 2020 tavaszán  a TikTok-ot magát is nemzetbiztonsági kockázatnak bélyegezte, majd pedig szeptemberben arra hivatkozva, hogy a TikTok kémtevékenységet végez, és kiszolgáltatja az amerikai felhasználók adatait a kínai hatóságoknak)a Fehér Ház jelezte, hogy betiltaná az Egyesült Államokban a TikTok alkalmazást.

tiktok_mobile2_1.jpeg

A hektikus 2020-as év ellenére  2021  elején azt mondhattuk, hogy  a TikTok nyugodtabban és erősebben várhatta az évet, mint ahogyan az előzőt zárta, hogy aztán 2021 egyértelműen a tinik kedvenc ultra rövid videó szolgáltatásáról szóljon!

2022 mindennek a learatásáról szólhat majd, de nézzük, hol, miben is állítja kihívások elé a TikTok a hagyományos zeneipari szereplőket:

Népszerűség és  app store bevételek

Pusztán a népszerűséget tekintve a TikTok-nak jelenleg nem nagyon van vetélytársa, globálisan sem. De azt az alkalmazás közgazdaságtanban már megtanultuk, hogy ez nem minden.  A népszerűséget dollárokká ,centekké is tudni kell váltani!

Valószínűleg nem könnyű olyan  területet találni, ahol a TikTok rosszabbul teljesített, mint 2020-ban, de az alkalmazás letöltések pont ilyen terület volt. A 2020 első két negyedévében tapasztalt csúcsról visszaesett a letöltések száma és egy alacsonyabb szinten stabilizálódott.

tiktok_monthlydownloads_2020_2022.jpg

Mindez persze sokkal inkább betudható a koronavírus járványnak, mint annak, hogy 2021-ben rosszul ment volna a közösségi oldalnak! Olyannyira nem, hogy a TikTok lett az első olyan közösségi oldal, amely elérte a 3 milliárd letöltést, azaz a Földön közel minden második  ember telefonján ott virít a cég logója!

A bevételek ehhez  képest brutális ütemben növekedtek és most már negyedéves szinten inkább közelebb vannak az 1 milliárd dollárhoz, mint az 500 millióhoz, és éves szinten 77%-al növekednek!

Eltöltött idő

A TikTok-al kapcsolatban az egyik legjelentősebb hirdetői kritika az volt, hogy jellegénél fogva az oldalon eltöltött idő kevesebb, mint a Youtube esetében. Az App Annie adatai alapján ugyanakkor a legfontosabb piacokon a TikTok-on eltöltött idő heti szinten  immáron magasabb, mint amennyit a Youtube-on töltenek!

tiktok_vs_youtube_2022_appannie.jpg

 

A különbség az Egyesült Államokban nem volt igazán jelentős, a TikTok-on 24, a Youtube-on pedig 22 óra 40 percet töltöttek hetente a felmérésben résztvevők. Markánsabb a különbség az Egyesült Királyságban, ahol 10 óra a különbség, a TikTok javára.  

Természetesen mindez még messze nem jelenti azt, hogy a TikTok teljes nézettsége vetekedne  Youtube-éval, de ennek az alapvető oka abban keresendő, hogy az aktív Youtube használók száma közel 2 milliárd, míg a TikTok esetében ez valahol 700-800 millió körül lehet.  

Szerep az előadói – rajongói kapcsolatokban

Az olyan, közvetlenül nem bevételt termelő platformok esetében, mint a TikTok, a zeneipari szereplők- kiadók, előadók- számára az egyik legfontosabb szempont, hogy mennyiben segíti az előadókat digitális marketingjükben?

Az MRC és a TikTok közös, tehát valamennyire fenntartásokkal kezelendő  kutatása alapján minden jek arra utal, hogy a TikTok kiváló marketing eszköz, mind a zenekarok, mind a márkák számára.

tiktok_mrc_discovery.jpg

A felmérés szerint ugyanis a TikTok használók több, mint fele ismert meg már új zenét a platformnak köszönhetően, és amennyiben a márkák egy a felhasználók által már ismert zenét használnak, úgy a kötődés is erősebb lesz.

A TikTok-t eddig, a legtöbb zeneipar szereplő, érdekes, izgalmas, de közvetlen veszélyt nem jelentő közösségi szolgáltatásnak gondolta. Ez egyre inkább megdőlőben van, annak ellenére, hogy a Bytedance- a TikTok tulajdonosa- eddig még nem  kezdte el a cég Spotify vetélytárs szolgáltatását igazán  erősen terjeszteni globálisan.   A fent bemutatott három pont ugyanakkor azt jelzi, hogy enélkül, önmagában a TikTok is alapvető veszélyt jelentet a nagy nyugati  streaming zenei szolgáltatásokra.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr4516172622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása