Amikor a zenefelismerő szolgáltatások piacáról beszélünk, akkor hasonlóan a streaminghez szinte mindig egy és ugyanaz a szereplő jut a legtöbbünk eszébe: a Shazam. Pedig ez a piac sem egyszereplős, sőt! Ugyan a Shazam a legismertebb és ennek okán (is)számít a piacvezetőnek, de messze nem az egyetlen szereplőnek.
A Soundhound-ról meglehetősen régen,2018-ban írtunk utoljára. Akkor amikor a kaliforniai cég értéke elérte az 1 milliárd dollárt. A stanfordi diákok által alapított cég az elmúlt években nagyon messze jutott a zenefelismeréstől. Alapvetően ennek köszönhető az is, hogy immáron arról beszélhetünk, hogy milyen módon,formában jelenik majd meg a tőzsdén a Soundhound.
A módszer egy napjainkban már-már unalomig használt megoldás, a SPAC. A Soundhound a beszédes nevű, Archimedes Tech SPAC Partners Co. vállalattal lépett kötelező érvényű partnerségre ez ügyben.
A SPAC mint megoldás A SPAC lényege, hogy az erre a célra létrejött cégek IPO, azaz klasszikus értelemben vett tőzsdére menetel keretében gyűjtenek arra pénzt, hogy aztán nem publikusan kereskedhető cégekkel összeolvadva azokat a tőzsdére segítsék. A SPAC esetében a befektetők- azaz akik a tökét adják a tőzsdére menetelhez- sem ismerik a befektetés tényleges célpontját, így akkor, amikor befektetnek, elsősorban a SPAC létrehozóját tekintik mérvadóak. A digitális zeneiparban a SPAC különösen népszerű megoldássá vált az elmúlt időszakban. A UPC tulajdonosa,a Liberty media ilyen módon lépne tőzsdére( valamivel), a Deezer így jelent meg a francia tőzsdén, és a sor folytatódik majd még...
|
A megállapodás értelmében a Soundhound 2.1 milliárd dolláros értéken “kerül bele” a közös cégbe. Ez azért érdekes, mert mindez nem kevesebbet jelent, minthogy a Soundhound értéke az elmúlt 3 évben megduplázódott, valamint azt is, hogy ez az értéke több,mint ötszöröse annak, minta amennyiért az Apple anno megvásárolta a Shazamot.
Mindezt magyarázhatja- sőt jó eséllyel magyarázza is- az a tény, hogy a Soundhound ma már sokkal több, mint ami anno a Shazam volt. Az irányváltás 2015-ben kezdődött el. Azóta pedig alapvetően immáron ez a vonal a fő termékfejlesztési vonal a Santa Clara-i cég számára. És ez az irányvonal roppant fontosnak és sikeresnek bizonyult.) A hangalapú, mesterséges intelligenciát használó asszisztensek az egyik legforróbb témát jelentették és jelentik jelenleg is.
A Soundhound pedig ebben a robbanásszerűen növekvő iparágban talált magának egy olyan szegmnest, ahol sikeresen tud növekedni. Függetlenség és közel 15 évnyi fejlesztési tapasztalat, talán ez az, ami elhozhatta ezt a sikert a cég számára. Mert az, hogy olyan cégek használják a Soundhooud technológiáját, mint a Hyundai, a Mercedes-Benz, a Mastercard, a Deutsche Telekom, a Snap vagy éppen a KIA feltétlenül annak nevezhető.
A Soundhound esetében az optimizmust talán a potenciális piac mérete és ama bizonyos függetlenség együttese jelenti,jelentheti. A cég amerikai tőzsdefelügyelet részére leadott prezentációja alapján a piac- azaz a hang alapú eszközök piaca- 2024-re elérheti a 8.4 milliárd darabot!
A Soudhound jelene rózsás, jövője is igen izgalmasan hangzik. Más,nagyon más kérdés, hogy mindez hogyan csapódik le a befektetők fejében.
Ami a tőzsdei pályafutását illeti az immáron összeolvadt cégnek, arra talán a vegyes szó a legjobb. A jelenlegi tőzsdei környezetben mindez nem feltétlenül mondható rossznak, az azonban egyértelmű, hogy a befektetők- egyelőre- nem osztják a cég optimizmusát a jövőbeni növekedési potenciáljáról…