A Napster név ma már sokak számára talán nem is mond semmit, pedig ez az a márkanév, amely az ezredfordulón a legádázabb vitákat váltotta ki a zeneiparban dolgozók között. Azon a mai napig folyik a vita ( néha), hogy a Napster egy egyszerű kalóz zenei szolgáltatás volt, vagy a zeneipar nagy elszalasztott lehetősége arra, hogy milliókat vonzzon be a legális zeneletöltésbe.
Az ezredfordulón aztán a kiadók és a jogvédők végül győzedelmeskedtek és a Napster, abban a formájában ahogy ismert volt megszűnt. Ez azonban nem jelentette azt, hogy maga a márka eltűnt volna!
A Napster márka ugyanis a 2000-es években legális szolgáltatóként éledt újjá, és lett a streaming audio piac egyik szereplője. Először a Roxio, majd 2008-tól a Best Buy tulajdonban volt a Napster név használati joga, mígnem 2011-ben került a Rhapsody tulajdonába. A legális piacon a mindenkori Napster sokkal kevésbé volt sikeres elődjénél. A 2007-2008-as évek kezdetleges zenei szolgáltatásai között sem tudott meghatározó szerepet betölteni az új-Napster, annak ellenére sem, hogy többször felmerült például, hogy a Google akkor még csak formálódó zenei elképzeléseinek alapja lehetne..
Mindez nem sikerült, így a cég a koronavírus alatt ismételten tulajdonost váltott és a Melody VR virtuális koncert élményt nyújtó angol startup tulajdonába került. Az új tulajdonos azonban nem hozott sikert, így a Napster ismét tulajdonost váltott, ezúttal azonban inkább saját maga próbál ismét meghatározó szereplő lenni.
A web3-ban rejlő lehetőségek kiaknázására illusztris befektető csapat állt be a cég mögé: Hivemind, Algorand, SkyBridge Capital, Alumni Ventures, Borderless Capital, és a G20 Ventures alkotja azt a befektetői kört, akik a támogatást biztosítják.
A bejelentések sora ezzel még nem állt meg hajdani kalózoldal ugyanis megalapította a Napster Ventures alapot, amely célja, hogy ígéretes web3-as zenei startupokba fektessen. A befektetői alappal párhuzamosan a cég létrehozott egy előadói alapot is, amely célja pedig az, hogy az előadókat segítse a web3 adta lehetőégek kiaknázásában.
Az első fecske Nem váratott sokáig a Napster Ventures első befektetése sem. a cég ugyanis felvásárolta a Mint Song nevű céget. A Mint Songs fő profiljaként NFT piacteret jelölt meg és mintegy 4 millió dolláros befektést kapott ( a Napster tranzakció előtt) A cég célja, hogy elősegítse a előadók web3-as jelenlétét illetve web3 alapú előadói közösségek építését. Ez a sok tekintetben ködös megfogalmazás a valóságban azt jelenti, hogy a Mint Songs lyn ezközök fejlesztésén dolgozott, amely segítségével az előadók kreatív alkotásaikat NFz-vé alakíthassák és úgy értékesíthessék rajongóiknak. Abból nagyon a Napser sem csinált titkot, hogy a Mint Songg alapjain képzelik el megvalósítani ambiciózus web3-as terveiket. Ebben pedig a Mint Dongs is abszolút partner lehet illetve lesz, hiszen ők pedig olyan partnert/befektetőt kerestek, akinek a segítségével valóban a milliók által használhatóvá teszik piacterüket. Win-win szokták erre mondani, most már csak az a kérdés, hogy együttesen is képesek lesznek-e a győzelemre ? |
A változások sora ezzel azonban még nem ért véget! Az új tulajdonosi struktúra- érthető okokból- új menedzsmentet is kívánt. A Napster vezetését a korábbi Roblox CEO-ra, ( és amúgy a Napsterrel már a 2000-es évek elején együtt dolgozó) Jon Vlassopulos-ra bízták.
Vlassopulos nem titkolt célja, hogy a Napster a web3 kapcsán ugyanolyan forradalmat idézzen elő, mint anno a 2000-es évek elején. A web 3 decentralizáltságával, olyan lehetőséget biztosít az előadók számára, mint még talán soha! A Napster ebben az új világban szeretne meghatározó szereplő lenni.
Azáltal, hogy maga a márka még mindig roppant erős, azáltal, pedig,hogy a Napster jelenleg is mintegy 16 milió embert ér el és 170 millió dalból álló zenei adatbázissal bír, érdemi előnnyel indul, indulhat ebben az újfajta zeneiparban.
A persze más kérdés, hogy a Napster akkor mire less képes, amikor az olyan streaming ipari nagyágyúk, mint az Apple, az Amazon , a Spotify vagy éppen a Youtube is megérkezik majd a web3 területére. A Napster igazi esélye éppen ezért az, hogy addigra olyan erőssé váljon a web3nak köszönhetően, hogy akvizíciós célponttá válhasson, azaz valamelyik nagy szereplő majd azt hihesse, általa betörhet majd a web3-as digitális zenébe.