2017-ben nagyjából pontosan az évnek ugyanezen szakaszában került a csőd közvetlen közelébe a berlini underground streaming szolgáltatás, a Soundcloud. A folyamatosan növekvő létszám, a felelőtlenül cselekvő ,menedzsment együttesen okozták ezt a helyzetet.
Az érkező új menedzsment aztán fájdalmas lépések sorát meghozva megmentette a csődtől a berlini céget. a korábbi VIMEO CEO és tapasztalt szórakoztatóipari szakembernek számító Kerry Trainor és az általa összekovácsolt befektetői csoport szép lassan rendbe rakta a cég pénzügyeit, majd pedig hozzálátott az új Soundcloud stratégia megvalósításához.
Bár, ha jobban szemügyre vesszük ez sokkal inkább visszatérés volt. Visszatérés a cég eredeti koncepciójához, azaz Soundcloud az audio Youtube-ja narratívára hajazó megközelítésre és ahhoz, hogy a berlini cég célja az előadók számára olyan plusz eszközöket adni, ( hallgatói információk és analitika, extra tárhely) amely miatt azok számára megéri évi 70-100 dollárt fizetni.
2023-ra a berlini cég eljutott oda, hogy a maga területén abszolút kihagyhatatlan szereplő, azzal pedig különösen sokat tett az előadók számára, hogy az újfajta, tiszttességesebb kifizetési modelleket megcélzó mozgalom élére állt!
És ugyan méretében, előfizetőszámában nem mérhető össze a piacvezető Spotify-jal, vagy az Apple Music-kal, de ennek ellenére meghatározó szereplőnek mondható.
Ezért is meglepő, hogy a Sky által megszelőztetett hírek szerint a tulajdonosok a cég értékesítését tervezik az idei évben, 1 milliárd dollar körüli áron, azaz a Soundcloud unikornisként találna új tulajdonosra!
Hogy mindez sikerül-e az több mindentől függ. Maga az üzleti környezet továbbra sem mondható éppen kedvezőnek. Az olyan hosszú távú befektetések, mint amilyen az audio streaming szolgáltatások, jelenleg nem túlzottan attraktívak a befeketetők számára.
Amit a Spotify csak szeretne azt a Soundcloud már elérte
A Spotify a tőzsdére lépése óta kerget egy álmot: a nyereséges működés álmát. A Soundcloud esetében 2017-ben a csőd közelében nem hogy ez, de ennél sokkal kevesebb sem merülhetett fel reális tervként.Akkor, éves 100 millió euró körüli bevételre közel ugyanakkora mértékű veszteség jutott. Ezt sikerült a menedzsmentnek hosszas munkával ledolgoznia, úgy, hogy közben a bevételek is 100-ról közel 300 millió euróra tudtak nőni. A nyereséges működés immáron 8 hónapos időszakra tekinthet vissza, és nyilván nagyon fontos szempont lesz majd akkor, amikor a potenciális vásárlókkal megkezdődnek a tárgyalások. |
És ugyan a Soundcloud pénzügyi helyzete tulajdonképpen kedvezőbb ,mint a Spotify-é, nagy kérdés, hogy ez elegendő lenne-e ahhoz, hogy tisztán pénzügyi alapon valaki kifizesse ezt az összeget.
A hogy nem tisztán pénzügyi alapon lehet-e valaki akinek megérne 1 milliárd dollárt a berlini cég?
Az egyre erősebb közösség zenei funkciók és a hagyományos streaming szolgáltatások mellett alternatív streaming zenei piacon való megjelenés okán, nem elképzelhetetlen, hogy valamelyik nagy major kiadó lát, látna fantáziát a berlini cégben.
Mégis ha nekünk kellene tippelnünk ,akkor a Sirius XM-re tippelnénk. Alapvetően a podcating kapcsán, de a Soundcloud és a Siris által tulajdonolt Pandora között már most is létező és működő együttműködés van. A Sirius Xm pedig pont az idei év elején jelentette és mutatta be nagyratörő zene portfolió terveit. Ebből a portfolióból pedig pont egy nagy elérésű,streaming zenei szolgáltatás hiányzik még.
És hát ne feledkezzünk meg a lehetséges vevőket latolgatva magártól a Spotify-ról sem. 2016-ban Daniel Ek és csapata nagyon közel járt ahhoz, hogy a Soundcloud tulajdonosa legyen. Ez végül nem történt meg, és 2024-ben nem biztos, hogy a Spotify-nak pont erre lenne pénze, de az is igaz, hogy ami 2016-ban igaz volt, az 2024-ben is az: a Soundcloud adhatná meg azt a lökést a Spotify-nak, amellyel igazán közösségi zenei szolgáltató is lehetne.