Legutóbbi, a Universallal és az Apple-l foglalkozó (éppen a DRM mentes tartalmak megjelenését elemezgető) írásunk végén említettük, hogy több, a kiadóhoz közel álló forrás szerint éppen ellenkező szkenárióról van szó, nevezetesen, hogy a Universal, nem nézvén jó szemmel az Apple törekvéseit valamilyen formában „befenyíti az éppen az iPhone világhódító útjára indító computer óriást.
Mint az a vasárnapi híradásokból kiderült, valóban ez utóbbiról van szó, bár mind a kiadó, mind az Apple igyekszik tompítani a jelentőségét.
A gyakorlatban annyit nem történt több, minthogy a Universal, a lejáró szerződését nem, az eddig megszokott 1 éves időtartamra hosszabbította meg, hanem havonta újrakötendő szerződést ajánlott csupán. Ezt akár úgy is felfoghatnánk, hogy ami az EMI esetében abszolút pozitívan sült el, az itt, ebben az esetben nem. De badarság lene nem meglátni a Universal lépésének mögöttes üzenetét.
Persze azt sem hiszem, hogy az Egyesült Államok harmadik legnagyobb lemezboltjából, a világ legnagyobb kiadója kivonná tartalmait, ésc ezzel éves bevételeinek 15%-t vesztené el, önszántából. Ennél okosabb emberek vezetik a céget. A cél sokkal inkább az, hogy az eddigi tárgyalási pozíciókon módosítsanak, jelezzék, hogy a status quo továbbra is az, ami az iTunes indulása előtt volt. Egyes iparági elemzők a megállapodás módosításában már azonnal az Amazont sejtik, ez sem tűnik ugyanakkor valószínűnek.
A legvalószínűbbnek, innen a magyar ugar közepéről az tűnik, hogy a lemezkiadók közül a Universal az első, mely gyakorlati lépéseket tett,tesz annak érdekében, hogy rábírja az Apple-t, kezelje flexibilisebben árait, nyissa meg boltját más lejátszók előtt is, és így tovább. Többek meggyőződése ugyanis, hogy az iTunes ugyan történelmi lépés volt a digitális zeneterjesztésben, de a rigorózus "jobsi" elvek következtében nem hozza azokat az eredményeket, amelyekre a zuhanó cd eladások miatt a kiadóknak szükségük lenne. Mert bizony a New Yorki, Los Angeles-i vagy San Franciscó-i felhőkarcolók tetején a 15%-nál többet akarnak...