Az elmúlt hét nagyon sok tekintetben a Youtuberól szól,t ez kétségtelen. Az oldalt rendszeresen látogatók számára már jó 10 napja feltünhetett, hogy a Youtube kisebb arcfelvarráson esett át, melynek eredményeképpen 16:9-es képerapányú videok
lejátszására is lehetőség van/lesz, csütörtökön pedig hivatalosan is elindult a Youtube HD.
Zeneipari oldalról a a Youtube ,már régóta sokkal több, mint egyszerű promóciós eszköz. A google általi felvásárlás majd azt követő perek sorozatának zeneipari oldalát megelőzendő a kiadókkal azok számára rendkívül kedvező, minden egyes videoklip után per stream díjat biztosító megállapodásokat kötöttek.
Ezeknek a megállapodásoknak köszönhetően vált a Youtube, egy valamikori promóciós eszközből promóciós eszközzé és az egyik legjelentősebb (bizonyos országokban „a „legjelentősebb bevételi forrássá kiadói oldalon.
Ha jobban belegondolunk mindez nem is oly meglepő. A Youtube-on a legnépszerűbb kiadói csatorna a Universal csatornája, éves szinten több, mint 3 milliárd látogatással, ezt követte messze elmaradva évi 485 millió látogatással a SONY BMG csatornája.A Youtube legnépszerűbb 10 csatornájából 7 zenei témájú, köztük természetesen az előbb említett két major zenei csatornájával.
Ez a valamilyen tekintetben idilli állapot azonban véget ért. A Youtube tulajdonos Google ugyanis informálisan közölte a kiadókkal, a jövőben szeretné a megállapodások feltételeit módosítani. A jelenlegi megállapodások struktúrája ugyanis a negyedévente 20-30%-al növekvő keresőóriás számára tartható volt, azonban a mostani pénzügyi és gazdasági környezetben már nem az. A zenei videoklipek a kiadók számára remek pénzügyi mutatókat produkálnak, a Youtube és a Google számára azonban nem jelentenek, jelentettek akkora addicionális bevételnövekedést.
A tárgyalások rendkívül kemény csatát ígérnek, ugyanis a kiadók számára a jelenlegi helyzetben minden egyes bevételi forrás maximális kihasználása kulcsfontosságú, a Youtube elöljárói számára pedig a minél teljesebb videokilp kínálat fenntartása fontos, de nem minden áron.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a Warner Music, gyakorlatilag a Google tárgyalási felhívására azonnal levetette valamennyi tartalmát a Youtuberól (ez nem csak a klipeket, hanem a klipekhez használt zenei aláfestést is jelenti) a művészei számára nem megfelelő mértékű bevételek garantálása miatt.
A tárgyalófelek jelenleg keménykednek, miközben mindketten (vagy mind az öten) egymásra vannak utalva. A Youtube zenei videoklip katalógusa egy vagy ne adj’Isten több major kiadó kiválásával sokat veszít értékéből. A kiadók számára pedig elengedhetetlenül fontos a zeneivideoklipek Youtube-n tartása, ma hihetetlen promóciós erő miatt, még akkor is, hogyha mindezért a jelenleginél lényegesen kevesebb bevételre is számíthatnak.
Abban az esetben, hogyha a kiadók ezt és a Youtube igazi erejét, a látogatókat nem ismerik fel, s továbbra is erőből politizálnak úgy a Youtube könnyen a következő Napsterré válhat. Ezt pedig senki nem szeretné, mégha most esetleg ennek még nincs is tudatában..