Méretében nem fogható a tavaly nyári, amerikai piacokon való megjelenéshez de komplikáltságában, illetve jelentőségében mindenképpen címlapra való hír, hogy a mai naptól Németországban is elérhető európai kedvenc zenei szolgáltatása, a Spotify.
A svéd cég a már jól megszokott három csomaggal áll majd a zenekedvelők rendelkezésére:
A Spotify Free csomag ingyenes lesz, ugyanakkor a zeneszámokat reklámok szakítják majd meg, illetve a offline mód használata valamint a mobilalkalmazás használata nem lesz elérhető.
A Spotify Unlimited csomagban minden online elérhető funkciót megkapnak az előfizetők, a mobil kiterjesztéseket azonban nem.
A Spotify Premium csomag az, amely mind az online, mind a mobil eszközöket és zenehallgatás élményét lehetővé teszi.
A Spotify Unlimited csomag ára 4.99, a Spotify Premium-é pedig 9.99 euró lesz németországban is, csakúgy, mint a többi európai országban.
Üzleti értelemben több okból is fontos lépés mindez. Egyrészt,mert a német az egyik legjelentősebb zenei piac a világon, európában az angol illetve a francia piacot megelőzve a legjelentősebb. Az ha nem is hasonló méretben, mint a tengerentúlon, de a német piacon is számolnia kell Daniel Ek cégének vetélytársakkal.
Másrészt a fontosabb pay per track letöltő oldalak, mint például az iTunes vagy az Amazon Mp3 már évek óta jelen vannak a piacon. A Rhapsody, a Napster International megvásárlásával ugyancsak jelen van a német piacon. Nem sokkal a Spotify-t megelőzve pedog az Rdio valamint a Deezer, nemzetközi terjeszkedésének első fontos lépéseként ugyancsak német földre lépett szolgáltatásával. Harmadrészt a német piacon már van egy a Spotify-hoz kísértetiesen hasonló szereplő, a Simfy, mely a svéd céghez hasonlóan jelentős befektetői bizalmat kapott az elmúlt 2 évben. Nemzetközi terjeszkedésen nem törik a fejüket, ugyanakkor Németország legjelentősebb kábeltv szolgáltatójával való együttműködésüknek köszönhetően 9 millió német háztartásban érhető el a szolgáltatásuk.
A német piacban azonban talán nem is magán a piacon való helytállás a legnehezebb- bár igazi, lokálisan erős vetélytárssal még nem volt dolga a svéd zenei startupnak- hanem az odajutás.
A német digitális zenei piac gyakorlatilag 2011 végéig jogilag teljesen bizonytalan helyzetben voltak a BITKOM (a német portálokat tömörítő szervezet) valamint a GEMA (a német jogvédő szervezet) között évek óta fennálló vita miatt. A két szervezet közötti vita tavaly év végén lezárult. Ugyan a svéd cégnél tagadják, de sokak szerint a Spotify is arra várt, hogy letisztuljanak a viszonyok a német jogvédői piacon, s alapvetően ennek tudható az be, hogy előbb voltak képesek a tengerentúli piacokon megjelenni, mint a legfontosabb európai piacon.
Mire lehet képes mindezek ismeretében a svéd cég a német piacon? Egészen biztosan meghatározó szerepet játszik majd, ebben biztosak lehetünk. Más kérdés ugyanakkor, hogyha az angol piacon veszteségesen működnek, akkor a német piacon mikén fognak tudni nyereségesen, vagy legalább nullszaldósan működni.