Az elmúlt 2-3 évben a social rádió fogalma egybe fonódott a Pandoraval, ami teljesen érhető és megérdemelt cím, hiszen a kaliforniai szolgáltató az elmúlt években egy igazi diadalmenetnek nevezhető növekedési pályán volt, mind a használat, mind a népszerűség tekintetében. A tiszteletet mindenképpen megérdemli egy olyan szolgáltatás, amely a napjainkra a földi sugárzású rádióadókkal összemérhető hallgatottságú.
Az on demand rádió piacra való belépés ugyanakkor jóval könnyebb, mint a streaming piacra, így várható (volt), hogy előbb vagy utóbb újabb szereplők követik a Pandorát. Ha a szikár tényeket nézzük, nem történt más, mint ez a Songza piacra lépésével. ez pedig önmagában véve nem indokolná azt a fajta, már-már pánikszerű eladási hullámot, amit a Songza iPad alkalmazásának megjelenése és sikere okozott.
Mi is az a Songza? A Songza talán a legérdekesebb történetű startup, bár sokáig azt gondoltuk, ezt a címet a Turntable.fm-től nem lehet elhódítani, De el lehet. Magát a Songza-t Aza Raskin és tulajdonos társai 2008-ban hagyták el és értékesítették, egy a általunk is figyelemmel kísért, másik startup, az Aimee street részére. Az Aimee street aztán az Amazon tulajdonába került, így új tulajdonosai az amúgy hobbiprojektnek számító Songzara fordíthatták minden energiájukat. Erőfeszítéseiket 2011 végén koronázta siker és jelent meg az első verziója a Songza mobil alkalmazásnak. A szolgáltatás különlegessége, hogy hangulatok, napszakok alapján ajánl fel playlisteket, melyek aztán a Pandora esetében már megismert módon tovább perszonalizálhatóak. |
A helyzetértékelést azt gondolom ketté kell választani. Egyrészt érdemes és érdekes átgondolni, mi is áll a Songza sikerének hátterében. Másrészt a kezdődő hypeot némileg háttérbe tolva nem árt átgondolni, üzletileg ugyanarról beszélünk-e a két szolgáltatás esetében.
Ami az elsőt illeti. A Songza sikere alapvetően két tényezőnek köszönhető. Az egyik, hogy a Pandoraval ellentétben a hallgatnivalót nem előadó alapján, hanem egy beépített algoritmus alapján, az adott napszaknak, napnak, évszaknak megfelelően maga a rendszer ajánlja fel. A hatalmas zenei kollekciókhoz való hozzáférés tehát itt is megvan, az előre létrehozott playlistek legalább olyan jól működnek, mint a Pandora által létrehozott metaadat-háló. A zenei tartalmakhoz való hozzáférés ugyanakkor azonban sokkal kevésbé szabad, mint a Pandora esetében, amit egyelőre úgy tűnik kedvelnek a zenerajongók. A másik a nagyon erős mobilfókusz. A Songza ma már alapvetően a mobil telefonokon és egyéb mobileszközökön való tartalomfogyasztásra készülve épült, és ez láthatóan az előnyére válik.
A Songza tehát szép és jó, igazi üde színfolt a digitális zenei piacon. Ez azonban nem kell és nem is jelenti azt, hogy a klasszikus értelemben vett game changer szolgáltatásról van szó. Ha jobban belegondolunk, teljesen más hirdetési bevételekért küzd például a Pandora és másokért a Songza. Előbbi esetében alapvetően a rádiós hirdetési bevételekért harcol, míg utóbbi teljesen más piacon, a weben elköltött hirdetési dollárok egy részéért harcol.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes egy pillantást vetni a felhasználószámokra..A Songza, az impresszív startnak köszönhetően eljutott egy millió felhasználóig..A Pandora jelenleg több,mint 50 millió felhasználóval rendelkezik…
Az, hogy a Songza sikere ennyire erőteljesen hatott a Pandora részvények árfolyamára, sokkal inkább tükrözi a bizalmatlanságot a kaliforniai céggel szemben, mint az új vetélytársa erősségét! Amennyiben a Pandora meg tudja győzni a befektetőket üzleti modelljének fenntarthatóságáről, úgy a vetélytársak megjelenése is sokkal kevésbé befolyásoljamajd a részvények árfolyamát.