Blogunkban időről időre megpróbáljuk egy-egy adott, a zenefogyasztással szorosan összefüggő szolgáltatáscsoport, terület jövőbeni esélyeit,fejlődési lehetőségeit, a rá leselkedő veszélyeket feltárni. Így tettük ezt a földi sugárzású rádiók esetében, a pay per track szolgáltatások esetében valamint a Spotify kapcsán a streaming szolgáltatók esetében is. Ez alkalommal a digitális zenefogyasztás és a közösségi média találkozási pontjánál létrejött, social DJ szolgáltatásokat vesszük górcső alá.
2004,az iTunes megjelenése óta rengeteget változott az, ahogyan zenét fogyasztunk. Amíg 2004-ben a DRM-el védett letöltés még teljesen természetesnek volt mondható, addig 2009-2010-re a DRM már mindenki által elismerten korlát volt. Az okostelefonok és a rajtuk futtatható alkalmazások megjelenésével a zenefogyasztásban is totálisan teret nyert a mindenhol való fogyasztás lehetősége. Ez és az egyre összetettebb és „okosabb” alkalmazások vezettek el oda, hogy a tartalmak elérése vált egyre inkább fontossá, a birtoklásukkal szemben. A pay per track szolgáltatások lassan, de határozottan a háttérbe kezdenek szorulni, helyüket az on demand rádió jellegű streaming szolgáltatások vették, veszik át. A digitális zenei szolgáltatások evolúciója tehát folyamatosan zajlik. A streaming szolgáltatások bizonyosan nem a végállomást jelentik. A sokat emlegetett, a saját és mások zenei tartalmai közötti határokat elmosó felhő alapú szolgáltatások jelenthetik az evolúció következő lépését .
A nagy kirakósból ugyanakkor egy elem még hiányzik. Ez pedig az igazán közösségi alapú zenei szolgáltatás. A zene, mint tartalom és mint szolgáltatás alap természetesen megjelent a legnagyobb közösségi oldalakon, így a
Facebook-on is. Érezhető ugyanakkor, hogy a zenei szolgáltatások egyelőre nem tudják a platform integráns részét képezni, sokkal inkább csak a forgalomterelésből adódó előnyöket képesek többé-kevésbé kihasználni.
Közösségi zenei szolgáltatások ugyanakkor léteznek és érdemes rájuk figyelni, mégha egyelőre fontosságban,forgalomban nem is összehasonlíthatóak a Spotify-al vagy éppen a Pandora-val. Lényegük nagyon leegyszerűsítve az, hogy a felhasználók saját ún. szobákban saját maguk határozhatják meg, milyen zenék szóljanak. Az egyes szobákhoz lehet csatlakozni, esetleg szavazni arról, mi is legyen a következő szám. Ez az alapkoncepció aztán szolgáltatásonként más és más kiegészítő funkciókkal bővülhet. Feltölthetőek saját zenei tartalmak is, a szobákban lehet chatelni,a használathoz különböző felhasználói szintek, badge-ek, jutalmak köthetőek. Mint látható a roppant egyszerű modellre nagyon heterogén szolgáltatások építhetőek fel, gyakorlatilag teljesen különböző végkimenetellel.
Ezek, az interaktív és valóban közösségi zenei szolgáltatások adják jelenleg a zenei piac legnagyobb kérdőjeleit, világszerte. A tengerentúlon a Turntable fm, németországban a Wahwah fm, itthon pedig a Noispot és a Mixgar vette a bátorságot és indult el a legális zenei szolgáltatások rögös útján.
Ezek, a klasszikus értelemben is közösségi zenei szolgáltatások ugyanis egyszerre jelentenek hatalmas lehetőséget a hirdetők és maga a zeneipar számára is. miközben az üzleti modelljük, még a felhő alapú szolgáltatásoknál is összetettebb. Hatalmas lehetőséget rejtenek, hiszen minden brand, minden előadó létrehozhatja saját szobáját, ahol a szolgáltatástól függően akár kommunikálhat is a rajongókkal. Roppant interaktív kapcsolat kialakítását teszi mindez lehetővé. Amolyan Myspace 2.0 az előadók számára.
A bennük rejlő jelentős üzleti potenciál ellenére ezek a social Dj szolgáltatások jelenleg alapvetően a zenei szolgáltatások perifériáján foglalnak helyet. Ennek az egyik oka, hogy friss, maximum 18 hónapos projektekről beszélünk, melyek még a startup létük kezdő fázisában vannak, limitélt tőkebevonással és pénzügyi lehetőségekkel. Arról nem is beszélve, hogy már létező, nagy közönséggel rendelkező szolgáltatások alapvetően, funkcionális értelemben képesek ugyanazt, vagy nagyon hasonlót nyújtani, mint ezek a szolgáltatások. Persze egyetlen zenei szolgáltatás sem lehet egyszerre streaming, on demand rádió, pay per track letöltő szolgáltatás és zenei közösségi oldal egyben. Pontosan ezért lehet létjogosultságuk a különböző, specializáltabb szolgáltatásoknak is.
Ahhoz, hogy sikeresek lehessenek elengedhetetlenül frontos fontos lesz ugyanakkor, hogy rendelkezzenek a szükséges kiadói megállapodásokkal,kellően tág, de mégse túlzottan elaprózott zenei szolgáltatást nyújtsanak, nagyon erős közösségi funkciókkal megtámogatva és végül, de nem utolsó sorban olyan partnerségeket alakítsanak ki- akár más, nagyobb (zenei) szolgáltatókkal melyek révén ismertségük és beágyazottságuk zenefogyasztásban növelhető.