Tavaszi bejegyzésünkben hosszasan elemeztük a digitális zenei élet legújabb, ugyanakkor egyik legérdekesebb szegmensének, a social dj szolgáltatásoknak a lehetőségeit, a rájuk leselkedő veszélyeket valamint lehetséges helyüket a jövő digitális zenei szolgáltatás palettájában. Akkor is említettük, hogy a legnagyobb kihívás, amely előtt az ilyen jellegű szolgáltatások állnak, a kiadókkal való megállapodás.
Mitől különleges a Wahwah fm. ? A Wahwah fm. egy roppant romantikus vállalkozás, tulajdonképpen a nyolcvanas-kilencvenes évek kalózrádióinak 21.századi változta, mobileszközökre. A berlini zenei startup a felhasználók mobiltelefonján levő zenei tartalmakat engedte streamelni az alkalmazást letöltő többi felhasználó számára. Mindenki tehát a saját zenéiből saját rádióállomást készíthet , illetve lehetőség van követni más felhasználókat, megnézni miket hallgatnak, sőt mindez földrajzi hely alapján is megoldható, azaz pl. a velünk egy földrajzi helyen tartózkodó emberek követésére is van lehetőség. |
Úgy tűnik ennek a folyamatnak megvan az első áldozata, a német Wahwah fm. személyében. A német zenei start-up katalógusát a 7Digitaltól szerezte be, teljesen legális módon. A kiadókkal való megállapodás azokra az országokra ahol működik a szolgáltatás azonban a német cégre maradt és mintahogy az várható volt, a tárgyalások nem mentek könnyen. Sőt, ha a végeredményt nézzük azt kell mondanunk, hogy a tárgyalások teljes kudarccal jártak. A probléma ugyanaz (volt), mint amivel a nagy médiacégek- az Apple, az Amazon vagy éppen a Google- szembesültek a felhő alapú szolgáltatásaik kialakításakor. A kiadók nagyon kevéssé fogékonyak az új funkcionalitású szolgáltatásokra, minden újban ellenséget látnak, különösen, hogyha abba a felhasználói tartalmak is belekeverednek.
A kiadói ellenállás következtében a wahwah fm kénytelen volt tartalmait egyszerű, nem interaktív rádió szolgáltatásként licenszelni. A rádiókánt való licenszelés sem oldott ugyanakkor mindent meg, hiszen így a jogvédő szervezetekkel és a kiadókkal párhuzamosan kellett folyamatosan egyeztetni, egyezkedni. Ennek viszont kihatásai voltak a szolgáltatás funkcionalitására is. Az egyszer meghallgatott dalok nem voltak egyből, újból meghallgathatóak például, sőt a saját tartalmak sem.
Mindezek következtében Philipp Eibach a cég vezetője és csapat úgy döntött, átmenetileg (?) leállítják a szolgáltatást. Arról, hogy van-e, lehet-e visszatérés innen, a vezető a következőket mondta: A csapat és én többé- kevésbé napi kapcsolatban maradtunk és célunk, hogy az év második felében, visszatérjünk a szolgáltatással a piacra. Jelenleg azon dolgozunk, hogy egy már létező streaming szolgáltatással megállapodjunk, annak érdekében, hogy a licenszeléssel kapcsolatos feladatok lekerüljenek a vállunkról. „
Mi a magunk részéről szurkolunk nekik, bár nem vagyunk túlzottan optimisták. Az esetek túlnyomó többségében a megbukott vagy bezárt szolgáltatások visszatérése nem szokott sikerülni…A wahwah fm bezárása a kiadók számára is lecke kelle(ene) ,hogy legyen. Hiszen borzasztóan rossz üzenet az, a zenei területen szolgáltatást indítani kívánók számára, hogy a legális út az esetek túlnyomó többségében üzletileg ellehetetleníti a szolgáltatásokat. Teljesen megöli az innovációt digitális zenei téren, hogyha a startup-ok azt látják, zenei szolgáltatást csak a multi milliárd dolláros média cégek vagy maguk a lemezkiadók képesek létrehozni. Mert ne áltassuk magunkat a Sptofy-al, az Amazon, az Apple vagy éppen a Google felhő alapú szolgáltatásával, a Vevo-al – azaz gyakorlatilag a jelenleg érdekesnek , egyedinek számító szolgáltatásokkal – ez a helyzet. Bezárulni látszik a piac, eltűnni látszik az innováció, ami veszélybe sodorhatja akár az egész iparágat is….