Free Music!

Értékes-e a digitális zene a befektetők számára?

2012. szeptember 17. - Pléh Dániel

Egy olyan időszakban, amikor egy iparág vezető szolgáltatásainak az üzleti modellje és jövője mondható bizonytalannak , lehet, felesleges arról elmélkedni, mely területe azok, ahol a befektetői tőke a legszívesebben lenne.  A másik oldalra átállva ugyanakkor  miért lenne felesleges megvizsgálni, melyek azok a területek, amelyek az egyik- ha nem a legnépszerűbb - tartalom, a zenei tartalom területén befektetői érdeklődésre tarthatnak számot.

A befektetők szeretik az előrejelezhetőséget és a fenntartható üzleti modelleket, így abszolút nem meglepő módon a streaming szolgáltatások kifejezetten nem tartoznak a preferált területek közé. Ennek persze csupán csak az egyik oka az, hogy a kiadók által támasztott követelmények gyakorlatilag üzletileg ellehetetlenítik az induló streaming vállalkozásokat. A másik az elmúlt 15 év rengeteg kudarca.  nagyon jó szakemberek, nagyon jó ötleteinek sora bukott meg ilyen vagy olyan okokból digitális zenei téren, amely így a befektetők számára sok tekintetben vörös, elkerülendő zónává vált.

music_services.jpg

Befektetési oldalról nézve a legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem állítható fel  jelenleg ésszerűen követendő stratégia. A kiadókkal való megállapodás előbb vagy utóbb elkerülhetetlen (inkább előbb) , a költségek kinövése, mintahogyan azt például a youtube meg tudta  tenni pedig nehéz és ritka és valószínűleg nem is megismételhető. Arról nem is beszélve, hogy a videómegosztó kapcsán a kezdetekben felmerül jogi problémák egy  nem a Google- vagy más óriáscég által támogatott- projekt esetében minden valószínűség szerint elsöpörték volna magát a projektet.

Kivételek természetesen vannak, de tisztán üzleti, befektetési oldalról tekintjük, akár a MOG, akár a Spotify vagy éppen a Pandora életciklusát, sok tekintetben mondhatóak sikeresnek, de tisztán üzleti értelemben véve nem!

Ez a terület- azaz a streaming, pay per track- szolgáltatások területe egyre inkább az igazán nagy piaci szereplők- az Apple, az Amazon, a  Google- kizárólagos játékterévé válnak, egyrészt a felmerülő költségek miatt, másrészt pedig mert a zenei tartalom,  a fogyasztó és a tartalom tulajdonos/szolgáltató közötti értéklánc változásának egyik legfontosabb motorja.

Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy a zenei, mint tematika leg kell, hogy kerüljön a kockázati befektetők étlapjáról, sőt!Több olyan terület is van a zenei tematikán belül, melyeknek a jövője rendkívül csillogó, és üzleti helyzetük is lényegesen egyszerűbb. Átláthatóbb, mint  például a streaming szolgáltatások piaca

.

Az egyik ilyen terület maga az online rádiózás, a Pandora minden problémája ellenére. A jogdíjfizetés itt lényegesen egyszerűbb, mint a streaming szolgáltatások esetében, ennek köszönhetően pedig az üzleti modell is könnyebben áttekinthető és fenntartható, mégha messze is van az ideálistól.  

A másik forró területet az online jegyértékesítés jelenti, amely hatalmas változások alatt áll napjainkban. A nagy események jegyértékesítési megoldásai továbbra is a nagyok- pl. Livenation- kezében vannak, közben ugyanakkor olyan események esetében is megjelenik a jegyértékesítés mint lehetőség ahol eleddig nem ( lásd Eventrbite)  , míg az olyan kisebb cégek, mint pl. a Ticketfly újfajta események prémium jegyértékesítésben találnak, találhatnak maguknak piacot.   

A harmadik befektetői szemmel is érdekes és értékes terület az előadómenedzsment. Talán ez az a terület, amely a legnagyobb lehetőséget, de egyben a legnagyobb kockázatot is jelenti befektetői szemmel. A teljesen átalakuló előadómenedzsment illetve előadó-rajongó kapcsolattartási szolgáltatás piac a kiadók helykeresése okán óriási lehetőséget biztosít ezen a területen, de pontosan emiatt kockázatos is, hiszen a legnagyobb és legjobban működő előadómenedzsment cégeknek a mai napig a lemezkiadók számítanak.

A nagyobb kockázat ellenére ebbe a szegmensbe szinte ömlik a pénz, elég csak a Soundcloud,  vagy éppen a Bandpage-be érkezett, összesen közel 100 millió dollárnyi friss kockázati tőke érkezésére gondolni.

Összességében tehát a digitális zene és a kapcsolódó területek aktív befektetési területnek számítanak. Más kérdés, hogy  egyelőre a befektetők által preferált területek és azok a területek, melyek igazán drámai áttörést hozhatnának a zenefogyasztásban nem fedik le egymást, így igazán nagy sikerről nem beszélhetünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr184707394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása