A 2012-es évről, üzleti szempontból már elmélkedett a Recorder, egyértelműen egy felkészülési év volt, a várhatóan viharos és sok minden eldöntő 2013- előtt. Az év végeztével érdemes azonban vetni egy pillantást magára a zenei piacra!
Kezdjük az egyik meghatározó időszak, az év végi egyedi letöltések forgalmával. A digitális zenei egyedi letöltések, mint minden mása kereskedelmi ég esetében a karácsonyi időszak az egyik legfontosabb időszak a vásárlásoknak.Az online zenei szolgáltatások különböző, offline is megvásárolható ún. ajándékkártyák- gift card-ok fogalomba hozatalával próbálják mindezt elősegíteni,erősíteni.
Az év utolsó két hetének eladásait a Nielsen Soundscan kimutatása rögzíti, immáron több, mint 5 éve. Az évenkénti adatokban némi inkonzisztencia lehet, attól függően, hogy karácsony melyik napra esik, de az alaptrendet tökéletesen mutatják.
A statisztikák alapján 2012 az elmúlt 5 év legeredményesebb, legnagyobb forgalmú karácsonyát hozta, december utolsó hetében összesen több,mint 55 millió letöltéssel. Az utolsó két hetez elemezve már nem ennyire rózsás a kép, hiszen ott továbbra is 2011 vezet, 84 millió tranzakcióval, az idei 81.2 millióval szemben, az utolsó heti növekedés tekintetében pedig 2008 és 2009 is megelőzi az idei évet, de mint említettük, ebben a naptár hatás is erősen közrejátszhat.
hét/tranzakció (millió) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
51.hét | 21,08 | 19,9 | 21,18 | 38.25 | 25.5 |
52.hét | 47,73 | 44,75 | 43,96 | 48.62 | 55,74 |
növekedés | 126% | 125% | 108% | 21% | 119% |
Ha az egész 2012-es évet nézzük, akkor sok tekintetben az előző évekhez hasonló, mégis kis mértékben nagyon optimizmusra okot adó évet tudhatunk magunk mögött. A CD eladások nem meglepő módon tovább csökkentek, ugyanakkor egy 5 éves rossz szériát megtörve,. 2012-ben először volt egy számjegyű a csökkenés (4.4%) , s ami talán fontosabb az online zeneáruházak egyre inkább kezdik átvenni a meghatározó szerepet! Amíg 2012-ben az online zeneáruházakban összesen 112 millió albumvásárlás zajlott le, addig a hagyományos áruházakban, szupermarketekben, lemezboltokban mindössze 93 millió. 2011-ben a kétféle eladási forma gyakorlatilag megegyező albumvásárlást eredményezett, 103 millió körüli tranzakcióval, ami egyben azt is jelenti, hogy 2012-ben a digitális albumvásárlások több, mint 8%-al növekedtek 2011-hez képest. A dal letöltések ennél némileg kisebb mértékben, de ugyancsak növekedtek, 5.1%-al, 1.34 milliárdra.
A kép azonban nem lehet teljes, ha nem vizsgáljuk meg a teljes szolgáltatás térképet, azaz az egyedi letöltéseken kívül eső szolgáltatásokat is, hiszen ezek népszerűsége és szerepe egyre növekszik.
2011-hez képest 2012-ben a legdinamikusabban pont ez a szegmens, az előfizetéses szolgáltatások nőttek leginkább, közel 30%-al, elsősorban nyilván a Spotify amerikai megjelenésének köszönhetően. Ez valamint a kis méretékben növekvő egyedi letöltési piac már önmagában elegendő volt ahhoz, hogy a teljes digitális zenei piac is növekedjen, több, mint 11%-al és meghaladja a 2 milliárd dolláros szintet. Ennek a 2 milliárdot is meghaladó bevételnek ugyanakkor még mindig jóval több, mint a fele az egyedi letöltésekből származik, azaz messze nem lehet jelenleg még azt állítani, hogy az előfizetéses, streaming szolgáltatások bevételi értelemben is jelentős szeletet hasítanának ki a zeneipari bevételekből.