Komoly vállalkozásba fogunk itt a Muzzak oldalain. Egy kisebb sorozat keretében megpróbáljuk bemutatni és kielemezni a zeneipart és a digitális zenét jelenleg leginkább befolyásoló trendeket, irányokat és azok hatását arra, hogyan is fogyasztunk és fogunk fogyasztani zenei tartalmakat
A sorozat első részében zenefogyasztási szokásainkról, illetve azok változásáról lesz szó. Az internet kevés területet változtatott meg jobban, mint azt ahogyan zenét fogyasztunk. Növelte a kínálatot, megkönnyítette az elérést, radikálisan csökkentette a zenei tartalmak árát. Ezzel persze sokan rosszul jártak, de a zenekedvelők számára újabb és újabb lehetőségek nyíltak, nyílnak meg. A folyamat, pedig még most, napjainkban is tart. A zeneipart körülvevő platformok hihetetlen gyorsan változnak. A különböző ingyenes és fizetős szolgáltatások pedig csak követik a változást és próbálnak alkalmazkodni hozzá.
Az NPD Group legutóbbi felmérése pont ezt, a zenemegismerési folyamatot és benne az egyes szolgáltatások, platformok által betöltött szerepeit vizsgálta, a tengerentúlon. Ami a nominális értékeket illeti a tanulmány alapján a legnépszerűbb zenefelfedezési mód az internetezők körében a földi sugárzású rádiók, melyeket 96 millióan, -azaz közel minden második amerikai internetező- hallgatták a kutatás alapján. A Pandora és a hozzá hasonló szolgáltatásokat 37%, a klasszikus értelembe vett streaming szolgáltatásokat (mint a Spotify vagy éppen a Vevo) pedig 36%-uk vesz igénybe.
Ha a felmérésből nem a nominális felhasználószámot, hanem a növedekést vesszük alapul, úgy még egyértelműbb kép rajzolódik ki! Az on demand rádiókat 27, a streaming szolgáltatásokat pedig 18%-al többen vették igénybe, miközben a hagyományos eszközöket- a CD-t valamint a rádió- kevesebben.
A trend tehát egyértelmű, a digitális szolgáltatások előretörése gyakorlatilag megállíthatatlan és már abszolút nem csupán a fiatalokra jellemző. A tradicionális rádió továbbra is őrzi első helyét, mint a legfontosabb zenemegismerési forrás, de szerepe fokozatosan csökken, a CD második helyét pedig elfoglalta a digitális rádiózás. (létezhet egy olyan értelmezése is a felmérésnek, hogy a rádiózás totális győzelmet aratott a zenemegismerést illetően, de ez sok tekintetben félrevezető lenne..)
Mindez nagyon jó hír, hiszen azt mutatja, a streaming és az on demand rádiók egyre elfogadottabbak a zenekedvelők körében. Nem feltétlenül jó hír viszont, mivel pontosan ezek azok a szolgáltatások, melyknek az üzleti modellje- erről későbbi postunkban részletesen írunk majd azok, melykne az üzleti modellje jelenleg még bizonytalan és aggodalomra okot adó. Ugancsak figyelemreméltó, hogy bizonyos tekintetben, minthogyha a digitális letöltés is kezdene kimenni divatból, bár a csökkenés ellenére volumenben még igen jelentős mértékben megelőzi a streaming szolgáltatásokat.