Az Apple, napokban tizedik születésnapját ünneplő szoftver, az iTunes kapcsán a múltat mindenki ugyanúgy értelmezi. Az Itunes volt gyakorlatilag az a termék, amely megteremtette a legális zeneletöltést, majd pedig később pedig a DRM mente zeneletöltés alapjait.
Arról ugyanakkor már megoszlanak a vélemények, hogy a híres szoftver előtt milyen jövő is áll. A kérdés úgy is megfogalmazható, hogy az egyre fejlődő streaming szolgáltatások mellett meddig marad, maradhat fenn az egyedi letöltések uralma.
Az NPD 2012-es évet összegző kimutatása szerint az egyedi letöltések, és azon belül is az iTunes uralma továbbra is totálisnak tekinthető. A kimutatás szerint 2012-ben mintegy 44 millió amerikai vásárolt legalább 1 dalt valamelyik online zeneáruházból. A 44 millió letöltő közel 80%-a az Apple zeneáruházát használta erre célra, így abszolút nem meglepő, hogy az egyedi leötlési piac 63%-a az Apple kezében van és csak mesze lemaradva követi őt 22%-al az Amazon. Az összes többi szereplő a maradék 15 százalékon osztozik…
A piaci részesedés alapján tehát továbbra monopol helyzetben van az Apple, tehát nem nagyon volna oka sem az aggódásra ,sem a újfajta szolgáltatások piacra vitelében való gondolkozásra. Árnyalja a képet ugyanakkor, hogyha megnézzük az iTunes letöltések növekedési ütemét!
Amint az a fenti ábrán látható, a letöltések továbbra is növekednek- igaz itt a zene és az alkalmazás letöltések együtt szerepelnek- ugyanakkor a növekedés üteme 2012 utolsó két negyedévében volt a legalacsonyabb! Mindez persze összefügg azzal, hogy az új iPhone eladások üteme is lassul, de valószínűleg azzal is összefügghet, hogyha nagyin kis mértékben is, de az egyedi letöltési piac is kezd lassulni, telítődni.
Ez valamint az NPD felmérésének egy másik pontja az, amely azonban jó eséllyel az iRadio irányába tolja az Apple-t. Ez pedig a zenék birtoklására vonatkozó adat. A felmérés szerint a tengerentúli fogyasztók 38%-a tartja továbbra is fontosnak a zenék birtoklását ( az adaton amúgy érződik a zenebirtoklás fontosságának csökkenése, hiszen ez az adat 4-5 éve még jóval 60% felett volt..) a Pandora illetve a streaming felhasználók között ez az arány viszont nem csak, hogy magasabb, hanem egyértelműen kimutatható, hogy ők többet vásárolnak zenei tartalmakat.
Ezzel pedig összeáll a kép. Az iRadio célja abszolút nem a Pandora pozícióinak elfoglalása lenne, hanem sokkal inkább a modell lényegesen szélesebb körben való elterjesztése és ezzel volumenében a streaming piacnál sokkal nagyobb az egyedi letöltési piac megvédése. Az igaz célpont tehát abszolút nem a Pandora, hanem a Spotify és a Deezer…