Az internet elképesztő mértékben alakította át azt, ahogyan a zenekedvelők zenei tartalmakat fogyasztanak! Erre a változásra zenei ipar szereplői a mai napig keresik a megfelelő választ és megoldást, több kevesebb sikerrel.
Az internetes zenefogyasztás természetesen a formátumokon is éreztette a hatás, erőteljesen! Először a fizikai albumok helyét vette át az internetes,dalonkénti letöltés, most pedig az átalakulás második lépése zajlik a szemünk előtt, az áldozat pedig nem más, mint az album formátum!
Az amerikai digitális piacon már az év elején érezhetőek voltak az átalakulás első jelei! A streaming szolgáltatások előretörése ugyanis egyre erőteljesebben alakítja át a digitális piacot, is! A tavalyi évhez képest, brutális, 59%-os növekedés révén immáron a zeneipari bevételek 16%-a a streaming szolgáltatásokból származik. Az ilyen jellegű szolgáltatások népszerűsége tehát vitathatatlan, azonban az üzleti modelljük sem maguk a szolgáltatások, sem az előadók, zeneszerzők oldalán nem mondható kiforrottnak.
Az album formátumot ugyanakkor most már kijelenthetjük a mélybe taszították a streaming szolgáltatások. 1991, amióta a Nielsen méri az eladásokat most a legalacsonyabbak az albumeladások, annak ellenére, hogy a zeneiparban már megkezdődött a karácsonyi felkészülés. Lou Reed, Katy Perry, a Pearl Jam, Sinead O’CDonnor, Elton John, Paul Mcartney új albumai összesen 4.5 millió albumeladást eredményeztek, úgy, hogy a listát Katy Perry vezeti 300 ezer eladott lemezzel, ami több, mint az azt követő 7 helyezett által eladott lemez, összesen!
Annak, hogy az albumformátum miért haldoklik, a streaming szolgáltatásoktól független okai is vannak, természetesen. Több, zeneipari szakember állítja, az album kilátásai azért sem túl jók, mert a kereskedelmi útvonalak, a marketing nem megoldott, a vásárlás bonyolult, szemben a streaming szolgáltatások vagy akár az iTunes által nyújtott élménnyel.
Maga az album, mint formátum sok tekintetben a CD mint hordozó platform miatt van bajban. A 80 percnyi tartalom, (amennyit megenged az adathordozó ) gyakorlatilag 2-szer annyit, mint az LP esetében volt, ez pedig törvényszerűen vonta maga után azt, hogy a CD-ken egyre több és több rosszabb minőségű, konzerv tartalom jelent meg.
Az ellenkező, az előadói oldalról nézve, a fő probléma az albumformátum eltűnésével és a streaming előretörésével alapvetően üzleti. Egy album bevételei, mintegy 2000, streaming szolgáltatáson belüli meghallgatással egyenértékűek.
Hogy lehet-e kiút az előadók és az albumformátum számára? Nem valószínű! A kiadói ipar a streaming szolgáltatások népszerűségét és növekedését látva, azok mellé állt ( méghogyha ez az tartalomdíjakban egyelőre nem is látszik.) az albumformátumot pedig más, ekvivalensekkel próbálja helyettesíteni, a megváltozott viszonyokhoz alkalmazkodva.
Nagyon az előadók sem tehetnek mást, mint alkalmazkodnak a megváltozott viszonyokhoz, a megváltozott zenefogyasztási szokásokhoz. Ennek valamilyen formában az album is része maradhat ( elég ha csak az LP, prémium termékként való visszatérését felidézzük) de hosszabb távon az előadóknak sokkal inkább a rajongókkal való kapcsolattartásra kell majd koncentrálniuk, mint egy-egy kiadványukra és azok marketingjére.