2013 sok szakértő szerint a streaming szolgáltatások éve (lesz), hiszen a 2012-ben megkezdett drasztikus népszerűség növekedés csökkenésének vagy éppen megállásának nem volt reális esélye. Azzal ugyanakkor senki vagy csak nagyon kevesen számoltak, ami végül történt és ami végül is abba a nehéz helyzetbe sodorta a svéd céget, amelyikben most van.
A gond ugyanis nem a növekedéssel van- bár friss adatok az utóbbi időben nem nagyon látnak napvilágot a Spotify-al kapcsolatban- sokkal inkább a mindig is feszült előadókkal való viszonnyal! A hullám a Pink Floyd-al még a felfelé ívelő szakaszát mutatta, de a Radiohead tag Thom Yorke és producer Nigel Godrich gyakorlatilag keresztes háborút indított a Spotify ellen, amelyhez aztán egyre több és több előadó csatlakozott, a vita pedig egyre hevesebb, egyre átpolitizáltabb lett, a valóságtól valamint a számoktól egyre távolabb került.
A különböző előadók által citált 150-200-szoros jogdíj különbség a Spotify és az egyedi letöltő szolgáltatások között- utóbbiak javára- nyilván tévedés, ezt többen, többféle kiindulópontból megcáfolták. Ami talán nem annyira közismert, különösen az előadók számára, az azok a megállapodások, melyeket a nagy lemezkiadók kötöttek a Spotify-al és amelyek értelmében a nagyobb katalógussal rendelkező kiadók kedvezőbb jogdíjakban részesülhetnek. Mindennek az egyértelmű vesztesei pedig a kisebb, alapvetően új tartalmakkal rendelkező kiadók.
Az előadók által generált PR katasztrófa azért sem jön jól a svéd cégnek, mert immáron hivatalosak a 2012-es évre vonatkozó eredményeik, amelyek megerősítik a tavaly év végén megjelent, nem hivatalos adatokat. Ez alapján a Spotify elképesztő ütemben növekszik, ugyanakkor az üzleti modellje olyannyira törékeny, hogy a növekedés ellenére is megmaradt veszteségesnek. A veszteségek elsődleges okozója pedig a tartalomköltségek, melyek a svéd cég jelentése alapján a bevételek 70%-át teszik ki, még most, az erőteljes növekedés ellenére is.
Paradox módon tehát a Spotify legnagyobb problémáját jelen pillanatban pont az jelenti, ami miatt támadják…Mindez a PR okokat leszámítva azért is kellemetlen a svéd cég számára, mert ahhoz, hogy hosszabb távon finanszírozni tudják a növekedést- ami most már nem csupán saját maguk, hanem az egyre erősödő verseny miatt is szükséges- előbb vagy utóbb újabb tőke bevonására lesz szükségük. A potenciális befektetők számára pedig a jelenlegi helyzet – elégedetlen előadók, veszteséges működés- az eddiginél jóval nehezebben magyarázható üzenetet jelentenek…