A Skandináv zenepiacokat már hosszabb idő óta figyeli árgús szemekkel a világ zeneipara, ennek oka pedig nem más, mint a Svédországból elindult Spotify, és persze az, hogy zene országok, méretük, digitális fejlettségük okán ideálisak minden tekintetben digitális zenei szolgáltatás inkubátor piacnak.
Legfontosabb, indító megállapításként gyorsan vessük papírra, hogy a svéd zenepiac is növekedett 2013-ban és a növekedés motorja itt is a digitális szegmens, azon belül is a streaming szolgáltatások voltak!
A streaming szolgáltatások, folytatva az előző évek tendenciáját, 2013-ban is masszívan, 30%-ot meghaladó mértékben nőttek és meghaladták a belőlük származó bevételek a 100 millió dollárt!
Kissé leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy minden más viszont csökken a skandináv piacon. Az, hogy a CD eladások meredeken zuhantak a tavalyi évben, nem különösen meglepő, a mértéke ( közel 30%) ugyanakkor már inkább. Az ugyanakkor, hogy a Spotify hazájában az egyedi letöltések is drasztikusan, 23%-al csökkentek.
A három, párhuzamosan zajló folyamat eredménye lett az, hogy a svéd zenei piac növekedni tudott és az is, hogy a streaming szolgáltatásokból származó bevételek a teljes zeneipari bevételek több, mint 70%-át teszik ki és egyértelműen a növekedés motorjai.
A svéd zenei piac az egyre bővülő streaming szolgáltatások körének köszönhetően immáron harmadik éve növekszik, igaz az évek óta tartó növekedés ellenére sem tudta még visszanyerni a 2000-es évek eleje óta elvesztett bevétel kiesést , s így napjainkban a svéd zeneipar az akkori bevételeknél mintegy 40%-al kevesebb bevételt realizál.
A svéd piac természetesen azért különösen érdekes a világ digitális zeneipari szakemberei számára, mert példát, a jövőt mutathatja a jóval nagyobb zenei piacok számára. A kérdés ugyanakkor nem csak az, hogy a nagy zenei piacok esetében is ugyanígy működnek majd a piaci mechanzimusok, hanem az is, hogy a növekvő svéd piac meddig tud növekedni? Képes lesz-e a digitális szegmens teljes mértékben pótolni a fizikai formátum fokozatos eltűnését?