Free Music!

A nagy Taylor Swift saga és amit mindez jelent

2014. november 10. - Pléh Dániel

Taylor Swift legfrissebb albuma, az 1989 lesz minden idők legjobban fogyó albuma 2002 óta, az első héten 1.28 millió darab eladással. Taylor Swift új album és összes korábbi albuma ugyanakkor a megjelenéssel egy időben eltűnt a Spotify-ról, azaz a legnagyobbnak mondott streaming szolgáltató kínálatból, illetve az összes olyan streaming szolgáltatásból, amelynek ingyenes lába ( is) van. Elérhető ugyanakkor azon streaming szolgáltatóknál, ahol nincsen ingyenes láb ( Pl. Rdio, Beats Music)

 Az akció, az első hét adatai alapján sikeresnek mondható, hiszen mintegy 1.3 millió darabot vásároltak a dalból, és közel a felét az eladásoknak az iTunes produkálta. ( a másik felét meg lényegében a Wal-Mart)

taylorswift_sales.jpg

 Taylor Swift tartalmai ugyanakkor könnyedén elérhetőek ingyenesen is. Mind a Youtube-on, mind a Soundcloud-on több verzióban is elérhető az új album, melyeknek csupán egy része hirdetések által szponzorált, s így a művész számra bevételtermelő.

Alapvetően az új tartalmak visszatartása a streaming szolgáltatásokból nem egyedi eset, az ugyanakkor, hogy egy új album megjelenése kapcsán a korábbi tartalmakat is visszavonják, de nem minden streaming szolgáltatótól, eleddig példa nélküli megoldás.

Nem véletlen, hogy a lépés legnagyobb kárvallottja, a Spotify közleményben kérte meg Swiftet és menedzsmentjét, hogy gondolják át a lépést, melynek az igazi károsultjai a zenekedvelők. ( a svéd cég megfogalmazása szerint mindenképpen..)

taylorswift_spotify.jpg

Mielőtt bárki felett, bármilyen formában ítélkeznénk, jegyezzük, meg, hogy nem Taylor Swift az első, aki ilyen vagy olyan formában korlátozni próbálja tartalmainak megjelenését digitális szolgáltatásokban. (és itt most egy pillanatra felejtsük el a streaming szolgáltatásokat..) A 2000-es évek elején, sőt még a közepén is magukkal a digitális szolgáltatásokkal szemben volt teljesen hasonló ellenállás az előadókban. Ennek az ellenállásnak volt „köszönhető”, hogy a zenei adatbázisok mérete csak nagyon lassan nőtt és az is, hogy például az örök klasszikusnak számító Beatles katalógus csak 7-8 év késéssel vált legálisan is letölthetővé.

A helyzet most sok tekintetben ismétlődik csak a streaming szolgáltatásokkal kapcsolatban, s ennek Taylor Swift lépése inkább csak egy kezdeti lépése, mint a csúcspontja. Swift sikerén felbuzdulva ugyanis várhatóan több kiadó és népszerű előadó is az általa alkalmazott megoldást választja majd.

Hosszú távon azonban nyilván nem lehet ez a megoldás, hiszen az, sem a Spotify-nak, se az előadóknak nem jó, hogyha tartalmaik a legjelentősebb streaming szolgáltatásból hiányoznak. Az is elég egyértelműnek tűnik, hogy a svéd cégnek is lépéseket kell tennie a megoldás érdekében, első sorban az ingyenes és a prémium láb tartalmi elkülönítésében. Az is nehezen vitatható ugyanakkor, hogy azzal az előadók többet ártanak maguknak, mint a most kizárt streaming szolgáltatóknak, ha a létező ingyenes csatornákon ilyen vagy olyan formában elérhető a tartalmuk. Így ugyanis nem tettek többet, mint egy nagy publicitást kapott, Spotify ellenes akciót hoztak tető alá.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr106867779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása