Az elmúlt hetek, hónapok egyik legjelentősebb zeneipari fejleménye volt, hogy a Tik-Tok, illetve a világ legnagyobb zenei kiadója a Universal Music viszonya oly értékben elhidegült és megromlott, hogy március elejétől a Universal Music tartalmai elérhetetlenné váltak a közösségi platformon.
Mindez azt is jelentette, hogy olyan globális megasztárok tartalmai váltak elérhetetlenné, mint például Drake, Ariana Grande vagy posztunk alanya, Taylor Swift.
Ez változott meg alapjaiban abban a pillanatban, hogy Swift új albumának megjelenési időpontja közeledett! Nagyjából egy héttel az április 19-i indulás előtt ugyanis elkezdtek (újból) megjelenni a Swift tartalmak a Tik-Tok-on!
Rekorddöntés 1 hét alatt Hogy mennyire is sikeres Taylor Swift legfrissebb albuma? Az album 5 nap alatt érte el az 1 milliárd (!!) lejátszást, ami rekordnak számít a piacvezető streaming szolgáltató történetében. Sőt az énekesnő legutóbbi három albumával lényegében kisajátította az 1 nap alatti legtöbb album stream szám dobogóját. A globálisan valaha volt legnépszerűbb albumok top 10-es listájától egyelőre még messze van a The Tortured Poets Department, de ha így halad és ilyen népszerű marad, akkor könnyen meglehet ez az elismerés is. |
Nem is akárhogyan, ugyanis a Swift-rajongók számára a Tik-Tok egy egészen speciális élményt állított össze! Egyrészt a rajongók ( ha szerencséjük van) kiemelten jelenhetnek meg a Swift Tik-Tok univerzumBan a THETORTUREDPOETSDEPARTMENT hastaget használva.
A Tik-Tok által az év elején bevezetett opció segítségével az alkalmazásban megismert Swift dalokat egyetlen mozdulattal elmenthetjük kedvenc audio streaming zenei szolgáltatásunkba is.
A nagyon sokakban felmerülő kérdés, hogy mindezt hogyan tehette, tudta megtenni Taylor Swift? Vanna pletykák, melyek szerint különmegállapodást kötött a Tik-Tok-al, de a legvalószínűbb, hogy az énekesnő dalainak speciális jogi helyzete ( ezt részletesen a lenti keretes részben tárgyaljuk) volt az a kiskapu, ami ezt lehetővé tette.
Változó erőviszonyok Taylor Swift (abban az értelemben is) abszolút újhullámos előadónak számít, hogy mindig is roppant mód ügyelt arra, hogy a lehető legnagyobb kontrollal rendelkezzen saját dalai felett. 2019 óta az énekesnő rendelkezik saját dalai publikációs jogaival, amikor pedig ugyanebben az évben az első hat lemezének master jogaival rendelkező kiadó, a Big Machine Records akvizíciója után inkább úgy döntött, hogy újra rögzíti ezen albumait, hogy rendelkezni tudjon azok master jogaival. Szinte biztosra vehető, hogy a Swift menedzsment jelezte a Universal számára, hogy az énekesnő számára elfogadhatatlan a helyzet, és, hogy élni fognak a speciális jogi helyzetükkel. Ezt erősíti az a tény is, hogy egyetlen és Universal előadó sem jelent meg azóta újból a platformon. |
Akárhogyan is volt, annyi bizonyosan elmondható, hogy Taylor Swift esete mutatja, hogy napjaink, átalakult zeneiparában igenis vannak már esetek, amikor az előadók diktálnak, diktálhatnak a kiadóknak. Fonák módon tehát a Universal- Tik-Tok konfliktus egy lépéssel előrébb mozdította azt, hogy egy az előadók által dominált, demokratikusabb zeneiparban éljünk.