Október végén, a legutolsó pletykáknak megfelelően elindult a Youtube előfizetéses szolgáltatása, ami egyből két szolgáltatást jelentett. A Youtube Music a zenekedvelők érdeklődésére. A Youtube Red pedig a nem zenei tartalmak rajongóira számít.
Eleddig annyit tudtunk ,hogy a Youtube prémium verziójában lehetőség lesz sok más mellett audio only üzemmódban is zenéket hallgatni, azaz végeredményben klipeket hallgatni. A héten megjelent hivatalos alkalmazás aztán mint kiderült ennél sokkal-sokkal többet kínál!
Maga az alkalmazás ingyenes, azaz az alapfunkcionalitás hirdetésekkel megszakítva bárki számára élvezhető. A Youtube Red előfizetéssel rendelkezők számára ugyanakkor egy totálisan új világ nyílik meg és válik elérhetővé.
Magas a felölet roppant egyszerű, három különálló fülön érhetőek el a Youtube által ajánlott tartalmak,a legnépszerűbb tartalmak illetve a korábban kedvelt videók listája. Az igazi újdonságok ugyanakkor az egyes videók esetében jelennek meg. Az, hogy a képernyő méret állítható inkább technikai értelemben hasznos, az azonban egy teljesen új polcra helyezi a Youtube—ot, hogy nem egy-egy zeneszámról, hanem egy olyan zeneszámfolyamról beszélhetünk, ami az általunk korábban megnézett, meghallgatott videók alapján áll össze és az adott videó előadójához kapcsolódik.
Hosszú évek óta az egyik kedvenc, A MOG (A Beats Music elődje) által bevezetett funkciók, a változatosság állíthatóság is megjelenik a klip oldalon, azaz szabadon állíthatjuk, hogy maga a zenefolyam mennyire kapcsolódjon az adott előadóhoz. Természetesen a klip oldalak a ma már abszolút megszokottnak mondható, az éppen hallgatott előadóhoz hasonló előadók listáját is tartalmazzák
Ami azonban ugyancsak újdonság és alapjaiban mozgatja, változtathatja meg a streaming szolgáltatásokat az az, hogy az éppen játszott videóhoz kapcsolódóan további verziók ( rajongói, koncert stb.) is közvetlenül elérhetőek.
Alapvetően a Youtube esetében is a Google-ról beszélünk, így kínos lenne, ha maga a keresés nem lenne elsőrangú. Elsőrangú eben az esetben azt jelenti, hogy a zenei tartalmakra optimalizált. A találati listában tehát szerepel az előadó, az előadóval indítható rádiószerű zenefolyam, az élő koncertfelvételek, azaz a hivatalos és a nem hivatalos tartalmak egymás mellett, mégis strukturáltan jelennek meg.
Az ember a Youtube Music mögött Az, hogy a Youtube Music ennyire jól fókuszált és mégis könnyen kezelhető, egyértelmű hangsúlyokkal, nem véletlen. A projektet a nyáron átvevő T Jay Fowler ugyanis abszolút nem ismeretlen zeneipari berkekben, sőt!Az azóta mobil X-faktort indtó David Hyman mellett ő alkotta meg az utóbbi évtized kiemelkedően leginnovatívabb zenei szolgáltatását, a MOG-ot. A MOG biztonságban gyorsaságban, szolgáltatás megbízhatóságban már az induláskor megelőzte az kakor piacvezetőnek számító Myspace Music-t. A tervezők és a fejlesztők rendkívül nagy hangsúlyt fektettek az előadók és zenék gyors megtalálhatóságára, s a megtalált zenék azonnali felhasználhatóságára, legyen szó meghallgatásról, playlistbe helyezéséről vagy rádió indításáról illetve a rádiók testreszabhatóságáról.
A szolgáltatás felhasználói felülete már önmagában is lenyűgöző volt , ugyanakkor az igazi szépségeit maga az ajánlórendszer tartogatta. Az előadók, albumok,dalok közötti böngészési lehetőség alapfunkció. Az, pedig, hogy a hallgató menyire mély ajánlást szeretne, saját maga állíthatta, ezzel szabályozva,hogy csak egy adott előadó tartalmait kívánja hallgatni,vagy teljesen szabadon csapongani kíván a hasonló zenék között. Fowler, a MOG szabadságát és funkcionális tökéletességét akarta és tudta sikerrel átvinni a Youtube Music-ba, amely így most egy önálló, egyértelmű entitás, amely semmilyen szinten nem konfrontálódik a Google másik zenei szolgáltatásával. |
Mindamellett, hogy az új Youtube Music alkalmazás maximálisan megpróbálja kiaknázni a Youtube minden más vetélytársát felülmúló zenei adatbázisát, arra is próbáltak tervezői ügyelni, hogy más legyen, mint a Google Music.
A Youtube Music sokkal inkább rádió akar lenni, mint streaming szolgáltatás, ugyanakkor a streaming szolgáltatások tartalmi kínálatát meghaladó ajánlattal. A Youtube-ról eleddig az a percepció élt az emberekben, hogy ott mindent megtalálnak és könnyen erőfeszítések nélkül hallgathatnak zenét, A fejlesztői csapat ezt az élményt akarta megőrizni, és értékesebbé tenni a prémium felhasználók számára.
Azzal pedig, hogy az alkalmazás valóban az egyik legjobb digitális zenei alkalmazás lett, a Youtube valóban a legdominánsabb erő lehet a digitális zenei piacon Ehhez nem kell mást tennie, minthogy kihasználja azt a döbbenetes látogatottságot, amivel már most is rendelkezik. A fiatalok 83% azt vallja magáról, hogy a Youtube a fő csatornája az új zenék megismerésének. Ezen fiatalok megnyerésében kulcsszerepe lehet majd az új Youtube Music alkalmazásnak. Ha pedig sikerül, akkor nem lesz kétséges, ki uralja a digitális zenét…