Tegnap, hosszú vajúdás és a kis kiadókkal való küzdelem után a Google és a Youtube hivatalosan is bejelentette Youtube Music Key névre hallgató streaming szolgáltatásának indulását.
Maga a szolgáltatás alapvetően megfelel azoknak a híreknek, melyek lassan egy éve kiszivárogtak. A szolgáltatás két részből áll majd: Egy ingyenesen igénybevehető multiplatform lábból, illetve egy prémium funkciókat- hirdetésmentesség, offline zenehallgatás, zenehallgatás megszakítása nélküli mobil funkciók használata - kínáló előfizetési díjért igénybevehető prémium lábból. Ami az árazást illeti, az év eleji indulás 6 hónap béta teszt követi majd, ami egyben azt is jelenti,ez idő alatt ingyenesen igénybe vehető lesz. Ezt követően 7.99 dolláros akciós áron lesz elérhető 3 hónapig, a végső ár pedig a szabványosnak mondható 9.99 dolláros havi díj.
Az új szolgáltatás a jelenleg is működő és a világ zenei videó fogyasztásának legnagyobb részét kitevő Youtube integráns és elválaszthatatlan része lesz, új funkciókkal bővítve azt. Az új funkciók - az egy gombnyomással egy Pandora-szerű, folyamatosan egy adott előadó köré csoportosítható, ahhoz hasonló zenét nyújtó rádió funkcionalitás illetve az, hogy ugyanazon album a jelenleg elszórtan megtalálható elemei össze lesznek fűzve egy albummá – révén az ingyenes láb is roppant vonzóvá, az eddigieknél is vonzóbbá válhat a zenekedvelők körében.
Azáltal, hogy a szolgáltatás a Youtube része lesz, már indulásakor a legjelentősebb streaming szolgáltatóvá válik majd. Mindez nem hangzik annyira durvának, mint amennyire ténylegesen az is lesz, nézzük csak meg a publikus használati adatokat:
Az adaptív rádiók között abszolút piacvezető Pandora legutóbb 76-77 millió havi aktív hallgatóról és 1.7 milliárd óra rádióhallgatásról számolt be. A Spotify éppen a múlt héten tette közzé, hogy mintegy 50 millió felhasználója van, akik összesen havi szinten 500 millió óra feletti zenét hallgatnak a svéd szolgáltatás berkein belül. És akkor ezek után vegyünk egy kis levegőt és nézzünk rá a Youtube számaira: havi 1 milliárd látogató, akik összesen 6 milliárd óra videót néznek meg. Természetesen ebben nem csak az zenei videók vannak benne, de a zene a legfontosabb tartalomtípus, amely 38 %-át teszi ki az összes videómegtekintésnek, azaz havi szinten mintegy 2.3 milliárd óra zenei videót néznek meg a Youtube-on jelenleg. Az Emarketer becslése szerint mindez mintegy 1.2 milliárd dolláros reklámbevételt jelent majd, csak a zenei videókból.
Az teljesen egyértelműnek tűnik, hogy a Youtube Music Key alapjaiban fogja megváltoztatni azt, ahogyan digitálisan zenei tartalmakat fogyasztunk. Egyrészt a fogyasztói oldalon, azzal, hogy a videók mellett a szolgáltatás indulásával a videó nélküli tartalmak streamelési lehetősége is megjelenik majd, azaz a Youtube egy szempillantás alatt szintet lép és egyszerre lesz videó és audio streaming szolgáltatás! Az előadók, oldalán pedig azzal, hogy a Youtube, mint ingyenes zenehallgatási platform még az eddiginél is fontosabb szerepet tölt majd be a zenekedvelők életében. Mostantól valóban igaz lesz, hogy aki kimarad,( azaz nem rendelkezik szereződéssel a Youtube-al a hirdetési bevételek megosztásáról) az lemarad.
A nagy kérdés az, hogy mindez mit jelent majd a már jelenleg is a piacon levő streaming szolgáltatások és egyáltalán a digitális zenei piac számára. A zeneipari szakértő, Mark Mullighan tanácsadó cége által készített felmérés alapján ugyanis a Youtube nézőközönségének csak egy egészen kis hányada lenne hajlandó fizetni a zenei tartalmakért. Nem több, mint 7%. , ami egyes elemzők szerint 2.3 milliárd dolláros veszteséget okoz majd a világ zeneiparának.
Az egyik legfontosabb és legtöbbek által vitatott kérdés az lesz, hogy mi is tartozik majd pontosan a szolgáltatás keretin belül lejátszott tartalomnak és mi nem…A jelek szerint ez lesz az egyik legfontosabb feladat a Google számára bétateszt időszak alatt, hogy meghatározza, mi is lesz, lehet majd a szolgáltatás része és mi nem.
A Youtube hamarosan tehát a világ legnagyobb és legjelentősebb streaming szolgáltatója lesz, a hibrid megközelítésnek köszönhetően. Érezhetően a Google a kecske és jól lakjon és a káposzta is megmaradjon elvet próbálja követni azzal, hogy az ingyenes lábat új funkciókkal erősíti meg, miközben bevezet egy fizetős, prémium lábat is.
És bár az ingyenes láb sok tekintetben, sokak számára vonzóbb lehet majd, mint a fizetős, ennél jobb táptalajt és segítséget a konverzióra nehezen tudunk elképzelni, mint azt a havi 1 milliárd videómegtekintést, amivel ma a Youtube rendelkezik. A prémium láb számára tehát annak ellenére is masszív előfizetőszámok jósolhatóak, hogy a megkérdezettek negyede azt mondta, nem fizetne a Youtube-on a zenéért addig, amíg az ugyanott ingyenesen is elérhető.
Természetesen a Youtube streaming piacra belépése a vetélytársakat is komolyan érinti majd. A prémium láb előfizetői jó részt már jelenleg is egy más szolgáltatónál fizető zenekedvelőkből kerül majd ki, azaz a jelenleg még Spotify, Deezer vagy egyéb streaming szolgáltatók előfizetői válnak majd Youtube Music Key előfizetővé.
Egészen biztosan befolyásolja majd a Youtube új szolgáltatása az eleddig meredek ütemben növekvő, lassan már a Youtube nyakára érő Vevo jövőjét is. Jelenleg ugyanis a Vevo legnagyobb forgalom forrása maga a Youtube, ez azonban biztosan változni fog és a jövőben a Youtube már saját prémium szolgáltatás felé tereli majd a zenei videókat megnézni kívánókat.
November 17 fontos nap lesz a digitális zeneipar életében, ez egészen biztos. A Youtube belépése a streaming piacra, a zenei videó nézés integrálása a klasszikus streaming jellegű funkcionalitással és a Google már működő streaming szolgáltatásával egy komoly, nehezen figyelmen kívül hagyható ajánlat, minden zenekedvelő számára. Ha Google jól sáfárkodik majd a már meglevő hatalmas felhasználói bázisával, akkor jövő ilyenkor már akár majd, mit a streaming piac vezető szereplőjéről beszélhetünk majd. Ez a Google felhő alapú szolgáltatásának kudarca után két évvel, elég nagy szó…