Egy évvel ezelőtt azt írtuk, hogy bajban lehet a világ zeneipara, ugyanis a streaming szolgáltatásokat igénybevevők számának meredek növekedése megállni látszott, annak ellenére, hogy a bevételek meredeken emelkedtek. Ennek pedig az volt a következménye, hogy az amerikai zeneipari bevételek továbbra is csökkennek, méghogyha egészen minimális mértékben is. Egy évvel ezelőtt azt írtuk, hogy egyetlen egy dolog, van, amiben reménykedhetek az iparági szereplők: az akkor adatok még nem tartalmazták a frissen indult Apple Music adatait.
Nagyon úgy tűnik, hogy az iparági imák meghallgattattak, ugyanis 2016 első félévében, a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően úgy tűnik ismét növekedésnek indult a tengerentúli zeneipar. Nem is akármekkorának, ugyanis a 90-es éveke eleje, azaz a CD boom csúcsa óta nem nőtt ekkorát az Egyesült Államok zeneipara!
Az összességében 8,1%-os növekedés ráadásul úgy jött létre, hogy azok a formátumok, amelyek az elmúlt években csökkentek, továbbra is csökkentek, legtöbbjük 2 számjegyű mértékben. Ezt sikerült ugyanakkor a prémium streaming szolgáltatások brutális 112%-os növekedésének ellensúlyoznia.
Amint az a fenti ábrán látható, a mostanra a streaming lett/maradt az egyetlen területe a tengerentúli zeneiparnak, amely képes növekedni. A CD eladások annak ellenére csökkenek továbbra is, hogy lassan már valóban alig adnak el CD-et ( az első félévben (összesen 443 millió dollár értékben) és a fizikai eladások most már szép lassan marginálisnak lesznek nevezhetőek.
Így napjaink, azaz 2016 tengerentúli zeneiparát teljes mértékben a digitális szolgáltatások uralják, a zeneipari bevételek mintegy 70%-át biztosítva. A trendeket nézve pedig mg szembetűnőbb az, ahogy átalakul a tengerentúli zeneipar, és ahogyan a fizikai eladások mellett az a lá carte letöltések is egyre meredekebb ütemben kezdenek csökkenni.
Az örömtüzek gyújtás előtt érdemes azonban kicsit mélyebbre ásni és megvizsgálni, minek is köszönhető ez a brutális streaming piaci erősödés.
Az előző évekhez hasonlítva látható, hogy szinte kizárólag az előfizetés alapú, prémium streaming szolgáltatások bevételei emelkedtek, azok viszont brutálisan, több, mint 500 millió dollárral. Miközben a streaming szolgáltatók ingyenes részében keletkező hirdetési bevétel alig 15, a hirdetés alapú on-demand rádiók bevételei pedig mintegy 20 millió dollárral emelkedtek csupán.
Még egyértelműbbé teszi sejtésünket, hogyha megnézzük, hogyan alakultak a fizetős streaming szolgáltatások előfizetőszámai: ugyanúgy, mint a bevételek, (pontosan fogalmazva természetesen fordítva a bevételek követték az ügyfélszámot) ezek is szinte felrobbantak, azaz a kiadók legnagyobb örömére alapvetően fizető zenekedvelőkkel sikerült bővülnie a tengerentúli piacoknak.
A növekedés pontos mértékét látva pedig teljesen egyértelmű, hogy valóban, az Apple Music-nak sikerült megmentenie a tengernetúli zenei piacokat és üzleti modellje és mindenkit felülmúlóan erős marketing gépezete révén növekedés rántotta a streaming piacokat és velük együtt a teljes amerikai zeneipar bevételeket.
A végeredmény persze örömteli, azonban hosszú távon nem biztos, hogy ezt akarják a kiadók (sem) Ha ugyanis ez a trend folytatódik, folytatódna, úgy ugyanúgy ,mint 10 ével ezelőtt a kiadók ismét az Apple- nek lesznek kiszolgáltatva. De persze az sem biztos, hogy maga a trend is folytatódik majd, hiszen ehhez az kellene, hogy az Apple Music folytassa menetelését és éves szinten 8-10 millió új, felhasználóval bővüljön. Ez pedig mg egy akkora cég, mint az Apple számára sem lesz egyszerű feladat, egy olyan hihetetlenül bonyolult és versengő piacon, mint amilyenné a streaming piac vált.