Az Apple Music 2015 egyik legjobban várt zenei szolgáltatása volt. Arról, hogy az Apple számára miért is vált kulcsfontosságúvá, hogy belépjen a streaming piacra és hogy alapjaiban változtassa meg azt és ahogyan a zenét, mint tartalmat kezeli, többször írtunk már itt blogunk hasábjain.
Utoljára októberben hallottunk hivatalos számokat, akkor 6.5 millió Apple Music felhasználóról számolhattunk be, az Apple adatai alapján! Szakértők szerint ez az év végére megközelíthette a 8 milliót,azonban a Financial Times információi alapján az Apple már 2015 végére elérhette a bűvös 10 millió előfizetős álomhatárt, ami azt jelenti,hogy 2017-ben ha ilyen ütemben növekszik megelőzheti a Spotify-t. Ez az ütem ugyan elmarad attól, amit elemzők a szolgáltatás indulása előtt vártak, de nem ért észben tartani, hogy az Apple 6 hónap alatt érte ez azt az ügyfélszámot, amit a Spotify 6 év alatt…
Az ingyenzene kérdésében perdöntő érv lehet majd a későbbieken, hogy az Apple által az első a forgalom alapján a kiadóknak fizetett összegek a hírek szerint felülmúlják a kiadói várakozásokat,azaz az Apple által erőltetett freemium modell nélküli megközelítés kap egy plusz pontot. Legalábbis a kiadóknál.
Ennek ellenére, mostani becslések alapján az év végére az Apple Music-nak közel 20 millió előfizetője lehet majd, amivel egészen biztosan dobogós lesz a streaming szolgáltatások között. Az, hogy második, vagy harmadik helyen, az csak a Youtube-tól függ majd. Ha tippelnünk kellene, meg lesz a második hely.
A kérdés, hogy mindez elegendő lesz-e arra, hogy az Apple betöltse azt a Messiás szerepet, amit a kiadók belelátnak, és ami az iTunes sikere kapcsán sok tekintetben igaz is. A világ zeneipara az elmúlt 15 évben 26-ról 15 milliárd dollárra csökkent, azaz közel 40%-ot esett. Még szomorúbb a kép, hogyha az inflációval korrigált értéket nézzük, akkora 1999-es 27 milliárd dollárról 10.5 milliárd dollár alá, azaz több, mint 60%-ot esett a világ zeneipari bevételeinek volumene.
Amennyiben az Apple Music megrázná magát és a jelenleginél meredekebb ütemben nővel elérné azokat a szinteket, amit eredetileg a legtöbb szakértő várt és valóban 75 millió előfizetője lenne, az nem kevesebbet jelentene, minthogy csak az Apple Music éves szinten 3-3.5 milliárd dollár árbevételt generálna a kiadók számára. Még a mostani, ennél jóval pesszimistább előrejelzések szerint is ez az érték elérheti az 1 milliárd dollárt.
Messze nem biztos persze, hogy az Apple Music használatának növekedése nem okozza-e majd például az iTunes bevételeinek meredekebb csökkenését és ezáltal az egyik oldalon keletkező addícionális bevételt nem ellensúlyozza-e a más forrásból kieső bevételek hiánya?
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy egyre több jel utal arra, hogy az Apple számára az Apple Music csak a kezdeti, első lépés, az igaz cél sokkal inkább egy Youtube vetélytárs, audio-video, zenei és film, saját gyártású és máshonnan származó tartalmakat kombináló előfizetéses szolgáltatás.
Amit nulláról felépíteni felettébb körülményes, nem véletlenül nem így tette sem a Youtube. se Amazon, de a Netflix sem. Az Apple számára tehát az Apple Music ennek a videószolgáltatásnak az alapja lehet.