Itt az év vége, a nagy év értékelések ideje, melyből a digitális zene világa sem maradhat ki. Kétrészes sorozatunk első fejezetében az év első hat hónapjának történéseit vesszük sorra.
Január
Viszonylag eseménytelenül telt az év eleje, az
első komolyabb hisztériát az Apple iPhone piacra vitelének bejelentése
keltette. Akkor mindenki úgy gondolta világszerte, hogy az iTunes-iPhone páros
hosszú-hosszú időre teljesen dominálni fogja a digitális zenei piacot. 2007
végén ezt már senki nem meri kijelenteni, hovatovább, a 2007-es évre legtöbben
az iTunes dominanciájának megtöréséről fogunk emlékezni.
Február
A Los Angelesben tartott Music
2.0 konferencián jelentek meg az első, igazán komoly DRM ellenes kirohanások az
iparági szereplők közül. Először a
yahoo(akik számára az év hátralevő része
totális katasztrófával ért fel a digitális zenei piacon) digitális zenei vezetője, David Goldberg szólalt fel a DRM ellen. Ezt követte Steve Jobs azóta
már-már legendássá vált levele,
amelyben a DRM eldobását, és teljesen átjárható platformokat vizionált, s amelyet
szinte egy emberként ítált el a teljes zenei ipar, s bizony könnyen lehet, hogy
ez volt az a levél, amely az év második felének erőteljes Apple-ellenes kiadói
fellépéseket kierőszakolta.
Március
A tavasz első hónapja
egyértelműen a Last.fm-ről szólt. A zenei közösségi site február végétől kezdődően sorra jelentette be a
megállapodásait a nagy nemzetközi major és független kiadókkal egyaránt. Ezzel
mind a befektetők, mind a kiadók szemében a legfontosabb web 2.0-s zenei
alkalmazássá kinőve magát. Ezidőtájt a legtöbb iparági szakértő a last.fm-ben
látta zenei téren a Myspace közeljövőbeli legnagyobb vetélytársát. Azóta a helyzet némiképpen bonyolódott, az év
legvégén teljes a megosztotság azt illetően, hogy az olyan, üstökösként feltűnő
szolgáltatások, mint az Imeem,vagy a lala, vagy a kissé
hagyományosabb (bármilyen furcsa is ezt leírni egy Last.Fm jellegű
szolgáltatásról) zenei közösségi oldalak
lesznek a befutók. Mert befutó biztosan lesz, ezt most már egyértelműen
kijelenthetjük.
Április
2007 áprilisa a digitális zenei
történelem könyvek egyik alapfejezete lesz. Ebben a hónapban jelentette ugyanis
be az Apple és az EMI hogy májustól kezdve az iTuneson DRM
védelem nélkül lehet majd az EMI tartalmait megvásárolni. Később azt is
bejelentette a londoni központú lemezkiadó, hogy júniustól bármely digitális
partnere számára elérhetőek lesznek a digitális jogvédelem nélküli tartalmak.
Május:
Egyre több, és egyre pontosabb
információ lát napvilágot, az online kereskedelmi óriás, az Amazon digitális
zenei piacra való belépéséről és arról, hogy a cég teljes mértékben DRM nélkül képzeli el a digitális
zeneterjesztést. Az Apple-el ellentétben az ő igen komoly hagyományos CD
értékesíti volumenük mellett ez az elképzelés a DRM elhagyásától egyelőre még
ódzkodó kiadók számára is alapvető fontosságú információ a következő hónapokra
nézve.
Június
Az EMI lépését követően nyomban
megkezdődtek a találgatások azt illetően, hogy melyik nagy nemzetközi kiadó, és
mikor fog csatlakozni a DRM-mentes koalícióhoz. A hírek ekkor elsősorban a Universalról szóltak, mint később kiderült csak részben helyesen.
Ugyancsak ebben a hónapban koronázta végső siker a Last.fm erőfeszítéseit. A webes zenei közösségi siteot a médiaóriás CBS vásárolta meg, ezzel a lépéssel próbálván a News. Corp. és legbecsesebb ékszere, a Myspace után eredni.