A jelenlegi, gazdasági válság által súlyosbított helyzetben a következő, 2009-es év sok tekintetben meghatározó lehet(lesz?) a zenei kiadók és a digitális zeneterjesztés szempontjából is.
A CD eladások évek óta folyamatosan csökkennek, a digitális eladások növekedése pedig messze nem tudja ellensúlyozni az ebből adódó veszteségeket. 2005-ben a kiadók bevételek 91%a érkezett a hagyományos hanghordozók forgalmazásából, 2007-re ez a szám 77%-ra csökkent, s 2008 várhatóan minden eddiginél drasztikusabb csökkenést fog okozni.
Ezen adatok alapján nem kisebb tanácsadó cég, mint a Gartner javasolja azt a kiadók számára a jövő évre (illetve legyünk őszinték: a túléléshez…) a hangsúly teljes eltolását a digitális tartalmomterjesztés irányába. Az indok felettébb egyszerű : a digitális terjesztés költségei mindig is, így most is lényegesen alacsonyabbak a hagyományos terjesztési modell, modellek költségeinél, s a költséghatékonyság a jövő évben minden eddiginél fontosabb tényező lesz minden iparágban.
A tanácsadó cég a digitális terjesztést egyfajta on demand CD kiírásként értelmezné , melynek segítségével a terjesztési költségek gyakorlatilag nullára lennének csökkenthetőek, a nehezen megjósolható kereslet okozta kockázatokkal együtt. A zenei anyagok premierjeit, a költséges TV és rádió reklámokkal teletűzdelt bevezetés helyett az online közösségi médián keresztül valósítanák meg.
Mindezen felül a Gartner a digitális tartalmak minőségének javítására is nagyobb hangsúlyt fektetne a jövő évben. Ennek keretében a dalszövegek, videok monetizálásra sokkal nagyobb hangsúlyt fektetne a tanácsadó cég.
Az ajánlás több szempontból is történelminek mondható. Egyrészt soha, egyetlen meghatározó iparági szereplő sem szállt ennyire egyértelműen síkra a hagyományos hanghordozó terjesztés ellen. Másrészt maguk is beismerik, hogy mindezzel elképesztő kockázatvállalásra is késztenék a kiadókat., hiszen a bevételeik 77%-t a mai napig kitevő tevékenység beszüntetését kérik. Más kérdés, hogy a kiadókon kívül (vagy talán magukban is, csak nem publikusan) mindenki tisztában van vele, hogy előbb vagy utóbb (de inkább előbb) el fog érkezni az a pillanat, amikor a kiadók kényszerből teszik majd meg ezt a drasztikus lépést, ugyanúgy, mint anno a bakelitek vagy a műsoros kazetták esetében. A különbség az akkor helyzethez képest most annyi, hogy jelen esetben jó esélye a túlélésük múlik majd a megfelelő időpont megválasztásán…