A Tik-Tok-ra sokáig, hosszú éveken át úgy tekintettek a zeneipar szereplői, mint egy közösségi platformra, amely akár a Facebook-hoz hasonlóan használható a zenei tartalmak népszerűsítésére.
A kínai közösségi szolgáltató volt az első olyan szolgáltatás, amelyről azt mondhattuk, hogy a világ zenei fogyasztását jelenleg uraló streaming szolgáltatások kihívója lehet. Idénre, ez szinte tényként kijelenthető, még akkor is, hogyha globálisan jelenleg ( még) nincsen egy az egyben versenyben a Tik-Tok a streaming zenei szolgáltatásokkal, de ez inkább annak tudható be, hogy maga a Tik-Tok saját zenei streaming szolgáltatása egyelőre (még) csak néhány országban érhető el.
Az izgalmas kérdés inkább az, hogy a Bytedance (a Tik-Tok tulajdonosa) hogyan is képzeli el a globális zeneipart és abban a saját szerepét? A jelek szerint- melyekről a következőkben részletesen írunk majd- a Bytedcance és a Tik-Tok így teljesen másfajta zeneiparra és abban igen-igen domináns szerepre készül, készülhet. ( és ez sok mindent meg is magyarázhat abból, miért is volt olyan heves a vita a Universal és a Tik-Tok között)
Kiadói tervek
Évekkel ezelőtt a Spotify-al kapcsolatban is felmerült, hogy a svéd cég esetleg kiadói álmokat dédelgetne Akkor azt a cégben résztulajdonos kiadók gyors és határozott lépésekkel megakadályozták. A Bytedance esetében ugyanakkor más a helyzet.
Teljesen logikus lenne ugyanakkor, hiszen a Tik-Tok, az általa képviselt előadókat felül tudja reprezentálni ajánlóiban, több, jobb helyet tud nekik biztosítani, ezáltal növelve a népszerűségüket. Persze mindez nem feltétlenül ( lenne) elég, hiszen a többi platformon való megjelenést önmagénan nem tudta volna garantálni a cég.
Ebben segít a Sound:On, amely azt garantálja, hogy a vele leszerződő előadók tartalmait a Tik-Tok-on felül elhelyezi a Spotify, az Apple Music és a többi meghatározó streaming zenei szolgáltatásban. ezt- jelenleg- nem a Bytedance és a Tik-Tok maga végzi, hanem a Tunecore segít nekik ebben.
Zenei akvizíciók
Önmagában attól, hogy friss, jelenleg is aktív előadók számára disztribúciós lehetőséget nyújt, még nem feltétlenül lesz kiadó a Bytendanceből. Ezt a problémát ehetett hivatott megoldani a cégcsoport egy másik, viszonylag kevéssé felkapott lépése, melynek keretében 3 tengerentúli városban hoznak létre egy akvizíciós csoportot, melynek a feladata partnerkapcsolati és akvizíciós lehetőségek feltérképezése globális szinten.
A csapat célja kettő lehet: egyrészt felvásárolhatnak olyan zenei adatbázisokat, melyek jelenleg nem túl népszerűek, és ezeket a Tik-Tok algoritmusába illesztve drasztikusan növelni tudják azok értékét és a hozzájuk kapcsolódó előadói kifizetéseket.
A hosszútávú terv ezzel az iránnyal egyértelmű lehet: egy saját zenei adatbázis felépítése olyan tartalmakból, amelyek nem feltétlenül mai slágerek, de érdemi hallgatói bázisuk van vagy lehet.
Az akvizíciós csapat persze nem csupán zenei tartalmakat, hanem akár cégeket, startup-okat is felvásárolhat. Erre korábban is láttunk már példát- amikor az Apple a Beats Musicot majd a Shazamot felvásárolta.. ) így nem lenne meglepő, hogyha a Bytedance valamilyen stratégiai területen akvizícióval gyorsítaná fel saját erőfeszítéseit! Ez pedig már át is visz minket a harmadik olyan területre, ahol a Bytedance minden jel szerint komoly dolgokra készül.
Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia alapvetően fogja megváltoztatni sok más terület mellett, magát a zeneipart is. Ennek ellenére szinte sokkolta az iparágat, amikor fény derült arra, hogy a Tik-Tok tulajdonosa több, mesterséges intelligenciával kapcsolatos projekten is dolgozik, melyeknek egy jelentős részét szabadalmaztatta is a tengerentúlon, igaz nem saját néven, hanem egy Lemon In. nevű titokzatos cégen keresztül.
Az egyik szabadalom ( hivatalos nevén Automatic and fast generation of music audio content for videos) segítségével olyan mesterséges intelligencia alapú videó aláfestő zene létrehozásra lenne lehetőség, amely igazodik a videó tartalmához.
A másik szabadalom napjaink egyik legforróbb és legfelkapottabb témájához, a mesterséges intelligencia alapú zene tartalom létrehozáshoz kapcsolódik. ( és hivatalosan a Computing system and method for music generation névre hallgat) A szöveg alapú zenei tartalom létrehozás esetében (egyelőre) még meglehetősen gyakori minőségbeli problémákat igéri megoldani.
A kínai cég ilyen irányú tervei nem is önmagunkban, technológiai értelemben bírnak nagy jelentőséggel, hanem akkor, hogyha kicsit kontextusba helyezzük őket. A mesterséges intelligencia alapú tartalomkreálással ugyanis a Tik-Tok ( meg majd bármelyik streaming zenei szolgáltató) képes lehet arra, hogy úgy bővíts zenei katalógusát,hogy abba nem vonja be magukat a kiadókat.
Hardver
Ugyancsak a tengerentúli szabadalmi hivatal beadványait böngészve derült fény arra, hogy a Bytedance egy zenelejátszó eszközre is beadott szabadalmat. A zenelejátszó ebben az esetben fontos kitétel, ugyanis a szabadalmi dokumentumok szerint az eszköz másra nem lenne alkalmas, a zenelejátszás, azt viszont egyedi stílusban tenné. Rezegne, villogna, attól függően, hogy milyen a zene ritmusa.
Önmagában ennyi info alapján bátorság lenne azt mondani, hogy a Bytedance ez iphone vetélytárssal tervezne piacra lépni. Azt azonban jelzi, hogy a kínai cég tökéletesen tisztában van azzal, hogy önmagában egyetlen szolgáltatással nem lehet sikeres.
................................................................................................................................................................................
Mintahogyan a stratégia megléte is egyértelműen azt mutatja és jelzi, hogy a Bytedance tökéletesen tisztában van azzal, hogy a Tik-Tok révén markáns szerepe lesz, lehet a jövő zeneiparában. A stratégia publikusan elérhető része arról nem szól, hogy mit gondol a Bytedance arról, hogy ebben a majdani zeneiparban hány szereplő lesz és kik lesznek azok?