Egyre gyakrabban elhangzó kérdés zenei körökben, a ”kiadók vajon mikor eszmélnek és módosítják stratégiájukat a zuhanó CD eladásokhoz alkalmazkodva ” kérdés, ami valljuk be teljesen helyénvaló. A Techrunch nemrég megjelent cikke ad némi bepillantást arról, a zeneiparnak mi is lenne a válasza erre a kérdésre.
A válasz számomra megdöbbentő volt: A kiadók tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a CD eladások zuhanásának csak a nulla szint elérése fog gátat szabni. S azzal is, hogy két, a zene ingyenességét természetesnek vevő generáció fog felnőni. Ugyanakkor mindez egy sokkal átfogóbb terv része… A trendeket látva tisztában vannak azzal, az internetes zene ingyenes lesz, s nem lesz több,mint egy marketing eszköz a zene terjesztésére, megismertetésére a közönséggel. A ma ezzel foglalkozó siteok a magas per stream díjak vagy az éppen ellenük folyó pereken keresztül komoly pénzeket fizetnek mindezért, a jövőben ellenben maguk a kiadók fognak nekik fizetni. (ezt hallva a Jango lépése szenzációs! )
2013-ban (vagy esetleg már 2011-ben) következik majd be az a fordulópont, amikor a kiadók teljesen átalakítják üzleti modelljüket, s a Cd eladások felől a P2P hálózatok, az internet felé fordulnak. Addigra értelemszerűen legtöbb előadójukkal már 360 fokos szerződéseik lesznek,így nem lesznek a zeneletöltésre, zenevásárlásra hagyatkozva bevételeik biztosítása során.
Addig azonban, amíg ez az ősrobbanás szerű pillanat el nem érkezik, minden marad a régiben. A fizikai eladások tovább csökkennek, a nagy digitális szereplők, mint az Apple, a MySpace, a Last.Fm, vagy a Rhapsody továbbra is bevételeik túlnyomó hányadát különböző formákban a kiadóknak utalják majd. A tehetséges zenészek pedig továbbra is a kiadókhoz lesznek kötve, hiszen az a marketing gépezet, mellyel ők rendelkeznek, a nem befutott zenészek számára továbbra is pótolhatatlan lesz.
A zene fogyasztók ls kedvelők számára tehát még 3-4 évig ínséges idők következnek, változatlan Status Quo-val és az örök kérdéssel: mi lett volna ha…