A Google beszállásáról a digitális zeneterjesztésbe meglehetősen régóra terjengenek, jobban vagy kevésbé megalapozott híresztelések. Hosszú ideig a híresztelések arról szóltak, hogy a keresőóriás a Napster felvásárlásával, amolyan stratégiai befektetőként szállna be a digitális zeneterjesztés, bonyolult világába.
Tavaly reppentek fel az első hírek, mely szerint a cég nem egy globális zenei szolgáltatással lépne piacra, hanem Kínában jelentkezne egy keresőalapú zenei szolgáltatással. Ezt követően azonban hosszú csend következett, nem elhanyagolható mértékben a Youtube zenei videói körül kialakult hercehurca miatt.
A videók megoldódni látszó problémája után a keresőóriás ismét a kínai keresőpiac meghódítására (is) koncentrálhatta erőit, s a mai Pekingi bejelentés alapján úgy tűnik mindezt sikerrel tette.
A Mai napon bejelentett, valamennyi major kiadó valamint további 140 független kiadó részvételével bejelentett szolgáltatás megoldhatja a kínai digitális zenei piac gyakorlatilag minden problémáját, mindeközben pedig segíthet a Googlenak a világ legnagyobb piacán a keresőháború megnyerésében, a helyi favorit Baidu ellenében.
A szolgáltatás keretében a kínai internetezők (a szolgáltatás csak Kínából érhető el) teljesen díjmentesen tölthetik le a résztvevő kiadók tartalmait, melyeket a Google keresője segítségével találhatnak meg. a kiadók a keresőn keletkező bevételekből kapják meg tartalmaikért a részesedést.
Miért pont a zene?A titok nyitja ebben az esetben maga a vetélytárs, a Baidu, amely a nem affiliate partner, illegális letöltéseket kínáló oldalakat is indexeli, ezáltal gyakorlatilag egyben illegális zeneletöltő keresőként is van jelen a piacon. Azon a piacon, amely hatalmas ugyan, azonban ahol a legális zeneletölés gyakorlatilag nem létezik.
Ez a helyzet feltétlenül megkönnyítette a Google helyzetét a kiadókkal folytatott tárgyalások során, hiszen a hagyományos üzleti modellek ebben az esetben nem működnek, működhetnek, azaz újszerű modellek híján a világ legnagyobb piacát a digitális zene térképről jó eséllyel mindörökre törölni kellett volna.
Természetesen, mint minden hirdetés alapú modell esetében, úgy itt is komoly kérdés, hogy a hirdetési bevétele kellően magasak lesznek-e ahhoz, hogy a szolgáltatás hosszútávon is életben maradjon.
A modell más piacokon való alkalmazására egyelőre ugyanakkor minimális az esély. Egyrészt nagyon kevés olyan piac van, ahol a Google nem piacvezető, s látni kell, ebben az esetben a piaci küzdelem részeként jelkentek meg zenekereső és egyben letöltő szolgáltatásukkal. Másrészt pedig a piac mérete is kritikus. Kis piacokon várhatóan a hirdetési bevétel nem képes letartani egy ilyen szolgáltatást.