Az ugyanazon brand alatt újjáélesztett zenei szolgáltatásokkal kapcsolatban meg valljuk őszintén felettébb szkeptikusak vagyunk. A legelrettentőbb példa a többször tulajdonost cserélt és ár gyakorlatilag teljesen jelentéktelenné váló Napster.
Mégis, a hosszú évekig sivár és még most is csak éledező magyar digitális zenei piacon örülnünk kell minden újjászületésnek! Így örülünk annak, hogy a Songo új tulajdonossal, némileg megváltozott üzleti modellel ismét belevágott!
Üzleti modell
A tulajdonosváltás nem hozott drasztikus irányváltást, amin a magunk részéről meg lepődtünk, hiszen a nyugati piacokon ma már a pay per track szolgáltatások gyakorlatilag csak kiegészítő szolgáltatásként élnek meg. Ennek persze az iTunes dominanciája ellentmond, de az , hogy a tengerentúlon már nem indul pay per track szolgáltatás, jelzi ezt az irányvonalat!
Az eredeti Songohoz képest az új a tartalmait már MP3 formátumban kínálja, ami dicséretes és a magyar piacon igen előremutató megoldás, különösen, ha a Track vagy a Songo korábbi DRM közé szorított vergődésére gondolunk..
Tartalom
A nagy nemzetközi kiadók tartalmai szép ütemben kerülnek fel, jelenleg 1.3 millió dal érhető el, és az üzemeltető tervei szerint a végső szám közel lesz majd a 2 millióhoz. A 2 millió ugyanakkor a nyugati hasonló szolgáltatásokhoz vagy éppen egy iTuneshoz hasonlítva gyakorlatilag nulla közeli érték.
A tartalom terén meglevő mennyiségi illetve minőségi problémák egy zárt piacon még nem is feltétlenül lenne gond, de szerencsére a mai magyar zenei piac már nem (teljesen) zárt, így tartalom teljesség tekintetében az iTunes-al és az egyre növekvő számú streaming szolgáltatóval is versenyezni kell. A hó hír a Songo számára, hogyha valami javítható menet közben, az a tartalom mennyisége, úgyhogy ezen a téren semmi sincsen még veszve…
Árazás
Az olyan kis méretű és fejletlen- mind méretben, mind digitális érettségben- piacokon, mint a magyar az árazás a legfontosabb, sikert meghatározó tényező. A Songo bruttó 330 Forintot kér egy dalért, az albumokért pedig 2500-3500 Forint közti összeget, kivéve az extrém hosszú albumokat vagy gyűjtemények digitális megfelelőit. Ez az ár egyrészt kb. 50 forinttal meghaladja az iTunes 0.99 eurós, Magyarországra érvényes díjszabását, másrészt – és ez talán lényegesebb is, mint az Apple-el való összehasonlítás- drasztikusan meghaladja a 100 forint alatti, magyar zenekedvelők által elvárt árat. Persze mi magunk is tökéletesen tisztában vagyunk vele, hogy 100 forint, vagy akár 200 forint alatti árral a nyereséges működés nem garantálható. Ezen az áron viszont a Songo valami olyat próbál majd eladni, ami ,ismétlem,- ezen az áron - , nem eladható a jelen magyar piaci viszonyok között.
Az áruház
Minden zenei szolgáltatás megjelenésének megvannak a maga értékelési szempontjai. A Songo esetében ebben a tekintetben nincsen nehéz dolgunk, hiszen gyakorlatilag egy web- áruházról beszélünk, egyetlen típusú áruval. (zenével) Ebben a dimenzióban öt fontos feltételnek kell megfelelni:
- Könnyű kereshetőség
- Erős, érdeklődést kiváltó nyitóoldal
- Nagyon erős tartalom ajánló algoritmusok
- Egyértelmű kategorizálás
- Saját tartalmi gyűjtések létrehozási lehetősége
1. Könnyű kereshetőség
A zenei adatbázisok mérete miatt a könnyű és gyors kereshetőség- az árazás és a fizetés mellett- a siker egyik kulcsfontosságú tényezője. A keresési funkcionalitást jól látható helyen, egyértelműen azonosíthatóan kell szerepeltetni, a találati listának kellően relevánsnak kell lennie, biztosítani kell a találati lista különböző szempontok alapján való rendezhetőségét valamint a keresés finomítását, részletes keresési lehetőséget is illik nyújtani.
Ha ebben a dimenzióban osztályoznánk a Songot, akkor egy gyenge közepes kerülne a neve mellé. Ugyan a keresés kiemelt, gyakorlatilag eltéveszthetetlen helyen van, a találati listát ne, lehet rendezni, eléggé nehezen értelmezhető, mi és mi alapján került egy adott pozícióba,
2. Erős, ugyanakkor letisztult nyitóoldal
Bevett mondás a webes ergonómusok körében, hogy a nyitóoldalon a legtöbb dolog pillanatok alatt eldől. A nyitóoldalnak egyszerre kell tehát figyelemfelkeltőnek és egyértelműnek lennie. Kicsit előre szaladva, azt mondhatjuk, ez az a terület, ahol a legjobban teljesített a megújult Songo. A nyitóoldalon kevés, de nagyon egyértelmű funkcionális elem található. A toplisták, a keresés, a kiemelt ajánlatok, illetve a szolgáltatás leírása mind-mind könnyen azonosíthatóak.
3. Nagyon erős tartalom ajánló algoritmusok
Az új zenei tartalmak megismerése a zenefogyasztási szokások egyik legfontosabb motiváló ereje. A streaming szolgáltatásoknál illetve az on demand rádióknál lényegesen kisebb mértékben, de a pay per track szolgáltatások esetében is jelen van ez az igény. Az igény, melyet a legjobban a különböző a vásárlók akik ezt vásárolták, ezt is megvették jellegű kollaboratív ajánlókkal lehet kielégíteni. A hely meg lenne ehhez a Songo album oldalain ,de mégis inkább az album oldalakon nem különösebben releváns toplista és újdonságok kaptak helyet.
4. Egyértelmű kategorizálás
Talán ez az a terület, ahol az új Songo a legmegbízhatóbb és legjobb benyomást tette ránk. A nyolc, nagyon egyértelműen kiválasztott és jól beazonosítható zenei kategória mindenki számára egyértelmű eligazodást biztosít. Maguk a kategória oldalak azonban nem adnak semmi többet az élményhez, ami viszont gond. Hiszen ezek az oldalak nagyon fontos pillérei lehetnének az áruháznak! Sőt, gyakorlatilag mindegyik kategória aloldal az adott zenei stílus nyitóoldalának számít, azaz a Pop zene kedvelői számára a Pop kategória oldal fontosabb is talán, mint a nyitóoldal.
A kategorizálás másik nagyon fontos helyét az előadói oldalak jelentik. Értelemszerűen itt már nem egy adott stíluson belüli zenei tartalmakról van szó, hanem egy adott előadóról, de az adott előadó legfrissebb, legnépszerűbb tartalmainak kiemelésére az előadói oldalak a legalkalmasabbak. A Songo nem igazén élt ezzel a lehetőséggel, az előadói oldalak alapvetően nem különböznek egy találati oldaltól, azaz rendkívül listaszerűek.
5. Saját tartalmi gyűjtések létrehozási lehetősége
Az amazon egyik leg felhasználóbarátabb megoldása, hogy az érdekes,kedvelt árukat nem csupán a kosárba, hanem későbbi vásárlás esetére,.különböző kívánságlistákba helyezhetjük. Ez a zenei tartalmakra különösen érvényes, iparági szabványnak számító megoldás, a Songo mégsem élt vele. Spt, belépve az volt az érzésünk, mintha nem is tenne érdemi különbséget a belépett és a nem belépett felhasználók között, ami nagy hiba, hiszen a belépett felhasználók számára még jobban targetált, még pontosabb ajánlatokat lehet(ne) nyújtani…
A Verdikt
Nem könnyű feladat, egy bevallottan még az építkezés fázisában levő szolgáltatásról véleményt mondani anélkül, hogy szigorúnak minősülne a kritika. Ennek ellenére azt kell mondjuk (sajnos) a 2012-es Songo nem sokkal több, mint a 2009-ben bezárt elődje. Ami pedig 20089-ben elég lett, lehetett volna, az 2012-ben egyértelműen nem az. Mind az árazás, mind maga a pay per track üzleti modell ma már a magyar piacon sem versenyképes, még úgy sem, hogy a tartalmak MP3 formátumban vásárolhatóak meg. Kívánjuk, hogy ne így legyen, de az az érzésünk, hogy az iTunes jelenléte mellett a Songo, ebben a formájában csak mellékszereplő tud majd lenni az elkövetkezendő években…