Alig két héttel ezelőtt, útjára, Jay-Z és prémium szolgáltatása, melyet olyan művészek álltak támogattak és helyezték el közösségi oldalaikon a #TIDALforALL üzenetet mint Beyoncé, Kanye West, Rihanna, Madonna, Coldplay, Usher vagy éppen Nicki Minaj.
Az összesen 16 világsztár nem csupán közösségi oldalaikon támogatta a szolgáltatást, hanem egyben tulajdonosai is a cégnek, fejenként 3%-os súllyal, azaz összesen éppenhogy kisebbségi, 48%-os részesedéssel rendelkeznek.Jay-Z ( polgári nevén Shawn Carter) forradalminak szánt szolgáltatásában.
A TIDAL-nak ugyanakkor nem lesz könnyű dolga, egy olyan piacon, ahol a Spotify jelenleg a piacvezető, s ahová a nyáron belép az Apple ( 75 millió potenciális fizető felhasználóval) és a Youtube. De a felettébb neves és feneketlen pénztárcával rendelkező vetélytársaknál is nagyobb gondokkal is szembe kell néznie Jay Z cégének!
1. A HD felismerhetlen a többség számára: A felhasználók legnagyobb többsége számára a HD minőség illetve a standard, streaming szolgáltatások által nyújtott 320 Kbs körüli minőség megkülönböztethetetlen. A TIDAL tulajdonképpen a CD érába repít minket vissza azzal, hogy CD minőségű streaminget ajánl egy drágább CD áráért.
A zenei tartalomfogyasztás ugyanakkor átalakult annyira a 90-es évek vége, az MP3 megjelenése óta, hogy ma már, a kiemelt minőség nem hogy nem számít versenyelőnynek, legtöbbek számára fel sem ismerhető…
2. Nincs ingyenes láb: Jay Z feltehetően hevesen tiltakozna,de ettől még tény: eddigi digitális zenei tapasztalatok alapján az ingyenes igénybevehető szolgáltatásrész kulcsfontosságú a sikerhez. Azok a szolgáltatások, melyek enélkül indultak el ( például a Google streaming szolgáltatása) igen is megérezték a hiányát…
3. Az előadókra fókuszál, nem a vásárlókra: A TIDAL egyik bevallott célja, hogy a magasabb árnak köszönhetően magasabb jutalékot tudjon fizetni az előadóknak. Az ugyanakkor a legrosszabb marketing üzenet, hogy mindezt a zenekedvelőkkel akartja megfizettetni.
4. A tartalom exkluzivitás nem működik: A TIDAL és a mellette felsorakozott 18 előadó egyik legfontosabb ígérete az, hogy exkluzív tartalmakat tesznek majd elérhetővé a TIDAL előfizetők számára. A sort Jay-Z felesége Beyoncé nyitotta meg, akik kapcsolatuk 7 éves évfordulójára a TIDAL-on jelentette meg legújabb dalát. Amely aztán annak rendje és módja szerint órákon belül ingyenesen is elérhetővé vált a Youtube-on…Ugyanúgy, mint anno Taylor Swift Spotify-ról letiltott tartalmai…A jelenlegi technológia mellett tehát az exkluzivitás és az elérés ilyen jellegű korlátozása nem nagyon működőképes, ami pedig alapjaiban áshatja alá a TIDAL sikerét!
5. A felhasználói felület erősen hajaz a Spotify-éra: A TIDAL fő célja, mint említettük, az előadóművészek magasabb díjazása. Ugyanakkor ha rátekintünk a felhasználói felületére a TIDAL-nak, arról bizony egyből a Spotify jut eszünkbe…Ez sem túl ügyes marketing szempontból…
Jay-Z szolgáltatásának tehát eleve nem lesz könnyű dolga azzal, hogy egy eleddig ismeretlen prémium hozzáférési formát próbál meghonosítani. Ahhoz, hogy ebben sikeres legyen ugyanakkor ezeket, a fent felsorolt hibákat semmi esetre sem szabadna elkövetnie….