Sok tekintetben hasonló a helyzet ahhoz, mint amilyen 2013-ban volt. Akkor az Apple rádiószolgáltatásának terveivel volt elfoglalva a digitális zeneipar szinte mindegyik szereplője, többek között azt latolgatva, mely szereplőket, hogyan érinthet majd a nagy óriás belépése a piacra. Az Apple akkor is a jól bevált receptet követte: egy már működő, 100 milliós felhasználói tábort magának tudó piacra szeretett volna belépni, prémium szolgáltatással, kihasználva az iTunes és az iPhone, iPad ökoszisztémában rejlő előnyöket
Most 2015-ben szinte teljesen hasonló helyzet, csak ezúttal az Apple streaming szolgáltatását várja a teljes digitális zenei iparág tűkön ülve. Az biztos, hogy az Apple mégegyszer nem tévedhet akkorát, mint amekkorát az iTunes Radio-val tévedett. Az okok ugyanis, amelyek anno az iTunes Radio indítását szükségessé tették azóta méginkább relevánssá váltak, azaz az Apple számára kulcsfontosságú, hogy az egyelőre független szereplők által dominált streaming piacon is erős pozíciókat építsen ki.
A Midia Research februárban készített és most közzétett felmérésben azt próbálta megbecsülni, hogy az induló szolgáltatatás milyen népszerűségre számíthat majd. Az 100 fős mintán elvégzett felmérés alapján a megkérdezettek mintegy ötödét érdekelné a mintegy 8 dolláros áron a szolgáltatásra való előfizetés. ( A felmérés ez év februárjában készült, amikor még 8 dollár tűnt a legvalószínűbb árnak) Ugyanez az arány megközelíti a 30%-ot az iOS tulajdonosok között, ami 500 millió Apple eszköz tulajdonossal számolva mintegy 75 millió potenciális előfizetőt jelenthet az Apple számára!
A kutatásban arra is rákérdeztek, hogy a megkérdezettek, jelenlegi streaming szolgáltatásukat otthagyva is igénybe vennék-e az Apple szolgáltatást. A megkérdeztettek 60%-a válaszolta ere a kérdése azt, hogy valószínűleg igen, azaz úgy tűnik az Apple elsősorban a streaming szolgáltatásokat ár kipróbáltak közül számíthat majd új előfizetőkre. Alacsonyabb, a megkérdezettek 39%-a mondta ugyanezt az al lá carte szolgáltatásokat igénybe vevők közül, ami azt mutatja, hogy a jelenlegi iTunes használók mintegy harmada elképzelhető, hogy ugyancsak átpártol majd a streaming szolgáltatásra, ezzel tovább növelve az egyedi letöltések csökkenésének ütemét.
A felmérés részeként arra is választ kerestek, hogy a megkérdezettek mennyire lennének hajlandóak drágább készüléket vásárolni alacsonyabb havi előfizetési díjért. A megkérdezettek 20%-a válaszolta erre azt, hogy valószínű vagy könnyen elképzelhető, hogy drágább készüléket vásárolna.
Végül a kutatásban arra is rákérdeztek, hogy a megkérdezettek milyen mértékig lennének hajlandóak új iPhone-t vagy iPad-et vásárolni annak érdekében, hogy kedvezményesen kapják meg a streaming szolgáltatáshoz való hozzáférést. Lényegében itt is hasonló adatok születtek, mint magával a streaming szolgáltatással illetve a készülék upgrade-el kapcsolatban. A megkérdezettek 24%-a mondta azt, hogy valószínű vagy könnyen elképzelhető, hogy venne egy iPhone-t vagy iPad-et abban az esetben ha 2 éves hozzáférés járna vele a streaming szolgáltatáshoz.
Ha csak tisztán a felmérés adatait vesszük alapul, akkor kijelenthető lenne, hogy az Apple streaming szolgáltatása előtt hatalmas siker áll. Érdemes azonban néhány tényezőt figyelembe venni az értékeléskor:
- A felméréskor maximum 8 dolláros árral számoltak, amiről azóta kiderült, hogy nem lehetséges. A magasabb ár feltételezhetően csökkenti a potenciális érdeklődők számát
- Érdemes megfigyelni, hogy a 3 kérdésre pozitív választ adók száma egy igen szűk , a megkérdezettek 20-14%-os sávjában mozgó értékek között mozgott. Könnyen elképzelhető tehát,hogy ez a tábor minden körülmények között átpártolna a szolgáltatáshoz, de többen nem.
- A közel 500 millió iTunes account 20%-a majd 80 millió jövőbeli felhasználót jelentene, de valószínű érdemesebb 250 millió, korábban már zenért vásárolt iTunes felhasználóval számolni. Ebben az esetben is közel 40 millió jövőbeni streaming felhasználóval számolhatunk.
- Akkor amikor azt latolgatjuk, hogy ezekből hányan lesznek újak és hányan érkeznek majd más szolgáltatásokból figyelembe kell venni, hogy az egyik erősen kannibalizált terület mindenképpen az a lá carte letöltés lesz, amiben maga az Apple a piacvezető.
Az a legpesszimistább eshetőséggel számolva is kijelenthető, hogy a potenciális piaca az Apple stremaing szolgáltatásának igen nagy. Ugyanakkor hasonlóan magas számokat mutattak a felmérések az iTunes Radio indulása előtt, ami aztán csúfos kudarc lett ,nem utolsó sorban a funkcionalitásában meglevő hibák miatt. A helyzet most is hasonló, azaz amennyiben az Apple egy a nevéhez méltó streaming szolgáltatással él a piacra, azzal könnyen lehet, hogy piacvezetővé válik. Minden ellenkező esetben nagyon komolyan meg kell majd küzdeni a már most is piacon levő vetélytársaival..