A skandináv zenei piacokat évek óta megkülönböztetett figyelem kíséri, ugyanis ezen országok, méretük, digitális fejlettségük okán ideálisak minden tekintetben digitális zenei szolgáltatás inkubátor piacnak, így az ott történtek sok tekintetben előre jelezhetik azt, ami a sokk-sokkal nagyobb piacokon történik majd 2-3 év késéssel.
Az elmúlt években ez a fajta előrejelző szerep tökéletesen működött is. A skandináv piacok nagyon jól előrejelezték a streaming előretörését, de azt is, hogy a streaming alapvetően az egyedi letöltések rovására növekszik. Ennek ellenére a skandináv piacok az elmúlt időszakban növekedtek, ami bizakodással töltötte ez a nagyobb zenei piacokat is…
Ha ezt vesszük alapul, akkor a nagyobb piacok és a kiadók vezetői aggódhatnak, ugyanis meglepetésre 2014-ben a legmeghatározóbb skandináv piac, a svéd lemezipar bevételei csökkentek!
A Spotify hazájának zeneipari bevételei ugyanis ha nem is drámai mértékben, 500 ezer euróval 0.4%-al csökkentek., azaz inkább stagnáltak. Igaz, akár így, akár úgy hívjuk, mindez csalódás, hiszen 210 óta folyamatosan, minden évben növekedni tudott a skandináv ország zeneipara, alapvetően a streaming előretörésének köszönhetően.
A streaming előretörése tavaly sem állt meg, azonban a fizikai CD eladások minden eddigi rekordot megdöntő mértékben, 38%-al csökkentek, felülírva ezzel azt, hogy a fizikai eladások csökkenésével, a csökkenésük mértéke is egyre alacsonyabbá válik.
Így hiába növekedtek a streaming szolgáltatásokból származó bevételek 10%-al, és hiába tudtak a globális trendeket meghazudtolva á la carte letöltések is kis mértékben, 3.2%-al növekedni, összességében a svéd zeneipari bevételek maximum stagnáltak.
Ugyan a csökkenés ténye önmagában éve több, mint szomorú mindez nem jelenti azt, hogy a svéd zenei piacokon leindult trendek visszafordultak volna, sőt! A streaming szolgáltatásokból származó bevételek immáron a svéd zeneipari bevétele közel 80%-át teszi ki, miközben az egyedi letöltések, a CD eladások illetve az egyéb bevételek marginális részt adnak csupán ki.
Mindezek alapján sok minden elmondható a svéd zenei piacokról ,csak az nem, hogy ne a jövőbe mutatnának. Egy olyan állapotot mutatnak, maikor a CD illetve az a lá carte letöltések szinte teljesen eltűnnek. Mindenképpen optimizmusra ad okot, hogy a svéd piacok ebben az állapotukban is alig 10%-al maradnak el a 2000-es évek elejének bevételeitől, amelyek azonban már bőven a zeneipar bevételek csökkenésének időszakának lenyomatai. A svéd piacok tehát az feltétlenül megmutatja, hogy ahhoz,. Hogy a zeneipari bevételek elérjék a 90-es évek szintjét, ahhoz újabb,komolyabb innovációra lesz szükség!